Årets vinst till eget kapital i bokföringen?

8

När bokslutet har gjorts, hur förs "Årets vinst" över till Eget kapital i bokföringen, dvs Eget kapital ökar men vilket motkonto ska jag använda?

/T
22
Årets vinst ska "försvinna"... alltså är årets vinst motkonto. Man brukar bokföra årets resultat i kontogrupp 89.[br][br]8999 Årets resultat Debet [br]2019 Årets resultat Kredit[br]
8
[br]Nu måste vi backa ett steg, principen för bokföring förstår jag men själva bokslutet är lite nytt  :([br][br]Ok, men hur görs detta på papper? Sätter jag bara upp två nya konton och skriver in årets vinst  som jag räknat ut i resultaträkningen för Konto 8999 resp 2019? [br][br]Ska jag sedan överföra årets vinst från 2019 till 2010 genom att [br]- kreditera 2010[br]- debitera 2019[br][br]Vad händer med konto 8999??[br][br]Tack på förhand[br][br]
22
Om du inte sen tidigare har 2019 så kan du använda 2010 EK som motkonto för 8999 ÅR.[br][br]Är resultatet positivt bokför du det debet på 8999 och kredit på 2019 (eller 2010) och tvärtom i fall årets resultat är negativt, en förlust. [br][br]2010 och 2019 är inom samma kategori, det egna kapitalet. Det man har gjort är att dela upp egna kapitalet i olika poster så man kan se varifrån det egna kapitalet kommer.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.