Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
8

Årets vinst till eget kapital i bokföringen?

När bokslutet har gjorts, hur förs "Årets vinst" över till Eget kapital i bokföringen, dvs Eget kapital ökar men vilket motkonto ska jag använda?

/T
Medlem
22
Årets vinst ska "försvinna"... alltså är årets vinst motkonto. Man brukar bokföra årets resultat i kontogrupp 89.

8999 Årets resultat Debet
2019 Årets resultat Kredit
Nykomling
8

Nu måste vi backa ett steg, principen för bokföring förstår jag men själva bokslutet är lite nytt  🙁

Ok, men hur görs detta på papper? Sätter jag bara upp två nya konton och skriver in årets vinst  som jag räknat ut i resultaträkningen för Konto 8999 resp 2019?

Ska jag sedan överföra årets vinst från 2019 till 2010 genom att
- kreditera 2010
- debitera 2019

Vad händer med konto 8999??

Tack på förhand

Medlem
22
Om du inte sen tidigare har 2019 så kan du använda 2010 EK som motkonto för 8999 ÅR.

Är resultatet positivt bokför du det debet på 8999 och kredit på 2019 (eller 2010) och tvärtom i fall årets resultat är negativt, en förlust.

2010 och 2019 är inom samma kategori, det egna kapitalet. Det man har gjort är att dela upp egna kapitalet i olika poster så man kan se varifrån det egna kapitalet kommer.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.