Ekonomi

fakuranummer 0001?

Hej!

jag har skickat några fakturor som jag gjort i excel, nu har jag skaffat bokföringsprogram och tänkte fortsätta uppgiften där.

När...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

tjänstepension vad innebär det?

Hej!
Jag har nyligen registrerat företag på verksamt.se men är tveksam på vilka skattemässiga effekter  att dra ut tjänstepension från
intäkter...

Fel moms i Visma EF

Hej
Använder Visa EF och allt fungerar bra förutom en sak.
I översikten för moms så har det stått en summa på momsdeklarationen för Okt-Dec nu i...

Bokföra inbyte

Driver enskild firma i vilken jag är Åf för ett större släpvagnsfabrikat. Är nu på väg att göra min första affär där kunden delbetalar med sin gamla v...

Är det tillåtet att göra avdrag för hemtelefonen när min fru står på fakturan

Är det tillåtet att göra avdrag för en del av räkningen för hemtelefonen (som jag även använder i firman)trots att min fru står på fakturan och kvitto...

Räknas inköp av förbrukningsvaror köpta med privata medel som kontant betalning?

Räknas inköp av förbrukningsinventarier köpta med privata medel som en kontant betalning ? Jag har bokfört genom att använda enen insättning som motko...

Dra av Exp.avg.??

Hej!
Jag undrar om man får dra av exp.avg. på lev.faktura?

Vet ju att man får dra bort fakt.avg. (om inget annat är avtalat) men gäller det...

Egetkapital till nytt bolag

Hej!

Behöver tips på hur man ska få ihop egetkapital till ett nytt bolag. Vi är några st (<5) som har tänkt att starta ett nytt bolag i Sverige...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

SGI för företagare

Jag läste på Försäkringskassans hemsida att man som ny företagare har rätt till en sjukpenninggrundande inkomst under uppbyggnadsskede, 24 mån. Jag st...

Hur är det egentligen med soc.avgifter?

Jag har en fråga som kanske låter dum, men jag har inte lyckats få klarhet i den. Betalar jag sociala avgifter, egenavgifter och allt det när jag beta...

anställa andra musiker

Om jag har en spelning (jag har mitt företag som musiker) tilsammans med två andra som inte har F-skattesedel och vil ta betalt för hela gruppen med m...

Hur bokföra felbokning ifrån bank?

Hej!
Har i veckan fått en felaktig insättning ifrån Swedbank på mitt bankgirokonto på 100 000kr som skulle in på ett Plusgirokonto med samma nummer...

Skatta för vinst/kickback från USA?

Jag har alltså köpt en tjänst ifrån USA och sedan fått tillbaka vinst (kickback) från dessa tjänster från USA, hur ska denna vinst skattas/bokföras i...

Hur ska kostnaderna innan uppstart redovisas

Jag är en nystartad företagare med enskild firma. Jag skulle hjärtligt uppskatta om någon kunnig skulle kunna vara snäll och svara på min fråga. Ett s...

Redovisning särskilt stöd vid start näringsverksamhet från AF

Jag är en nystartad företagare med enskild firma. Jag skulle hjärtligt uppskatta om någon kunnig skulle kunna vara snäll och svara på min fråga. Ett s...

Bokföring av körjournalen - kan alla milen slås samman varje månad?

Sprit avdragsgillt?

Hej!

Jag ska bokföra en intern representation på ca 10.000:- där det ingår sprit. Enligt vissa på skatteverket är sprit avdragsgill enligt viss...

Avveckla nystartat företag

Hej,

Jag startade en enskild firma för 1 år sedan med ett förlängt räkenskapsår. Jag har sen dess försökt att skapa ett par hemsidor med tanken...

Lån a la LoanLand?

Hm... Precis när jag hittade den perfekta lösningen för mitt pyttelån, så ska LoanLand avvecklas. Suck, stånk och stön. Tillbaka till ritbordet.
<...

Bokföring för ett mellanhand-företag

I min enskilda firma säljer jag varor till svenska kunder. Jag samarbetar med en leverantör utanför Europa.

Hittills har jag beställt från leve...