Simpla nybörjarfrågor

10
Startade ny firma i höstas, momsdeklarerade första gången den 12 november. Bokföringsprogrammet skapade en ny verifikation när fodran skapades på konto 1650. Sedan kom pengarna tillbaka från skatteverket in på mitt privata konto.
Jag skrev ut momsrapporten men skrivaren trasslade allt blev fult och skrynkligt, men den är användbar. Borde det inte gå att skriva ut en ny momsrapport för samma historiska datum? Den 30 september är ju inte momskontona ännu nollade. Nu gick det väl tillräckligt bra men nervöst om man varje gång bara kan hoppas att det går bra med utskriften. Kan man använda något annat underlag om det går på tok?

Hur bokför jag momspengarna som kom på mitt privata konto?

Hur gör man med alla öresavrundningar egentligen? Jag har stoppat in dem på konto 3740, men många anser det vara onödigt arbete och menar att man bara lägger dem på kostnadskontot, hur menar de då? 
10
Snälla, hjälp så att jag kommer förbi min hjärnstopp!
1073
139
Det låter inte bra att du är beroende av att skrivaren fungerar i rätt ögonblick för att kunna skriva ut en momsrapport. Det kanske finns något sätt att lösa det, vilket bokföringsprogram använder du?[br][br]Momspengar du fick tillbaka på privat konto bokför du som:[br]Debet 2013 Eget uttag[br]Kredit 1650 Momsfordring[br][br]När det gäller öresavrundning antar jag att du menar de ören som "blev över" på momsrapporten. Jag tycker absolut de ska bokföras på 3740 och inte något kostnadskonto.[br]
10
Tack för svaret! Jag använder SPCS 500. Dock sparade jag jag uppgifterna och körde in dem igen efter en nyinstallation, kanske är det därför det inte går att ta fram momsrapport i efterhand. Jag har testat med periodslut den 25 september också utan skillnad. Kanske funkar det bättre nästa gång.[br]Med öreavrundningen avsåg jag den vanliga fakturakonteringen. Söker man på nätet finns det olika åsikter hur man bör göra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.