Bokföra kostnader innan företaget är registrerat?

8

För att göra en lång historia kort, jag och min partner avvecklar vårat nuvarande handelsbolag, och jag ska i sin tur registera en enskild firma med samma företagsnamn. Enligt Bolagsverket måste vi avregistrera gamla bolaget och registrera den enskilda firman samtidigt, för att samma företagsnamn ska överföras med automatik. Vissa praktiska detaljer gör att vi troligtvis inte kommer att kunna genomföra avregistreringen förränn om 2 veckor.

Frågan är, det finns redan kostnader nu i December som jag skulle vilja ta med i min nya firma (Ex licensavgifter som ska vara inne i Dec), men med tanke på handläggningstiden m.m så kommer jag nog inte ha min firma på pappret föränn i Januari med F-skatt, org-nr o.s.v.  ???

Kan jag redan nu betala vissa kostnader ur egen ficka som tillfaller bolaget , för att sedan bokföra i företaget i efterhand? Hur gör jag det rent praktiskt i själva bokföringen?

Tack på förhand.
720
Den enskilda firmans orgnummer= ditt personnummer, F-skatten söker du som person. Huruvida du har en firma (=namn) på din verksamet eller ej har ingen betydels i det sammanhanget.[br][br]Du registrerar alltså dig nu för att driva verksamet från imorgon och söker F-skatt och momsreggar dig så är din verksamhet igång. När det sedan är dags för att överta firma (namnet) så gör du det och därefter kan du skriva fakturor från det namnet istället för från X Xson.
8
[br]Ok. så om jag förstår det rätt. Kan jag börja "driva företaget" redan nu, dvs sätta in mitt eget kapital i en "kassa", bokföra detta och börja betala fakturor (bokföra som kostnader). Samtidigt så söker jag F-skatt, momsreg samt bolagsregistrering eftersom?[br][br][br]
1324
2
Du bör nog ha fått din F-skatt resp momsreg först men det bör ju gå på 2 veckor. Sedan kan du börja bokföra. Så skicka din ansökan imorgon. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.