Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Medlem
42

Nykommling med undringar...

Hejsan, första gången för mig här.

Jag kommer starta eget efter årsskiftet eftersom jag blir arbetslös om ett par veckor.
Vet inte om jag är i rätt forum nu men jag undrar hur det fungerar när man köper programvaror på nätet tex från USA eller annat land utanför EU?
Vi pratar alltså nedladdningsbara programvaror.
I mitt område så är denna typen av inköp ett måste och sker kontinuerligt.
Många programvaror (plugins) ligger under 5000 men en del betydligt dyrare.
När man beställer så fyller man i sitt VAT-nr men är det några andra skatter/avgifter som tillkommer?
Hur fungerar det med avskrivning? Räknas programvaror som inventarier eller är det en kostnad?

Tack på förhand.
Toppskribent
1324
5
Programvara skriver man normalt av direkt. Undantaget kan vara stora installationen för +miljoner (ex en SAP installation) men det pratar vi väl inte om här.

Sedan att handla program inom EU är rakt av (sk införsel) . Du uppger ditt VAT nummer och slipper då betala momsen i säljarens land. Sedan deklarerar du en fiktiv moms som du sedan drar av (vilket innebär att kostnaden för dig är 0:- )

Handlar du från land utanför EU så är detta med VAT inte tillämpligt längre. Utan det är säljaren/säljarens land som bestämmer om du skall betala den lokala skatten.
Om du handlar med nedladdning blir det sedan inga extra kostnader (även här deklarerar du fiktiv moms) . Skickas programvara på ex en CD/DVD till dig blir det dock moms och ev Tull till tullverket .
Om du laddar ner programmet och dessutom får en CD/DVD som backup räknas det som nedladdat under förutsättning att mediet är märkt Backup.

Hans

Medlem
42
Tusen tack för snabbt svar Hans!
Förlåt min fullkomliga nybörjarinkompetens men bara för att klargöra:
Det där med fiktiv moms, menar du att om jag köper ett program på nätet, låt oss säga- 1000kr så betalar jag 250kr i moms till staten som jag sedermera får dra av?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.