Nykommling med undringar...

42
Hejsan, första gången för mig här.

Jag kommer starta eget efter årsskiftet eftersom jag blir arbetslös om ett par veckor.
Vet inte om jag är i rätt forum nu men jag undrar hur det fungerar när man köper programvaror på nätet tex från USA eller annat land utanför EU?
Vi pratar alltså nedladdningsbara programvaror.
I mitt område så är denna typen av inköp ett måste och sker kontinuerligt.
Många programvaror (plugins) ligger under 5000 men en del betydligt dyrare.
När man beställer så fyller man i sitt VAT-nr men är det några andra skatter/avgifter som tillkommer?
Hur fungerar det med avskrivning? Räknas programvaror som inventarier eller är det en kostnad?

Tack på förhand.
1324
4
Programvara skriver man normalt av direkt. Undantaget kan vara stora installationen för +miljoner (ex en SAP installation) men det pratar vi väl inte om här. [br][br]Sedan att handla program inom EU är rakt av (sk införsel) . Du uppger ditt VAT nummer och slipper då betala momsen i säljarens land. Sedan deklarerar du en fiktiv moms som du sedan drar av (vilket innebär att kostnaden för dig är 0:- )[br][br]Handlar du från land utanför EU så är detta med VAT inte tillämpligt längre. Utan det är säljaren/säljarens land som bestämmer om du skall betala den lokala skatten. [br]Om du handlar med nedladdning blir det sedan inga extra kostnader (även här deklarerar du fiktiv moms) . Skickas programvara på ex en CD/DVD till dig blir det dock moms och ev Tull till tullverket . [br]Om du laddar ner programmet och dessutom får en CD/DVD som backup räknas det som nedladdat under förutsättning att mediet är märkt Backup. [br][br]Hans[br][br][br][br][br] [br][br]
42
Tusen tack för snabbt svar Hans![br]Förlåt min fullkomliga nybörjarinkompetens men bara för att klargöra:[br]Det där med fiktiv moms, menar du att om jag köper ett program på nätet, låt oss säga- 1000kr så betalar jag 250kr i moms till staten som jag sedermera får dra av?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.