Sälja som privatperson då man är företagare?

11
När man har registrerat sitt företag för moms och F-skatt, kan fortfarande sälja som privatperson? Jag menar om man exempelvis vill sälja sin gamla soffa som man köpte in innan företagsstarten, måste man bokföra det som en intäkt för företaget, trots att den har används för privatbruk och köptes in innan starten?

Om så är fallet borde man väl även då kunna dra av för inköpspriset? Om det är så gör ju det ingenting, för inköpspriset lär ju vara högre än det man säljer den för.

Sen undra jag om det måste finnas pappersverifikationer, eller om räcker det med verifikationerna man har i bokföringsprogrammet?
632
3
Trots att du driver enskild firma så ska du skilja på företag och privat.[br][br]Det räcker inte med verifikationerna i bokföringsprogrammet, du måste ju ha underlag till dessa också, ex fakturor mm.
1069
139
Visst kan du sälja saker som privatperson fast du har F-skatt. Saker du köpt in på företaget ska givetvis säljas även av företaget.[br][br]Det ska normalt sett finnas en pappersverifikation (kontoutdrag, faktura, kvitto etc.). För viss bokföring, t.ex. avskrivning, där inget papper finns använder du en utskrift av själva konteringen som pappersverifikation.
11
Tack för svaren, bra att man fortfarande kan sälja saker och ting som privatperson.:) Vore surt att behöva ta ut moms på gamla begagnade saker.;)
7
Företag tar väl inte ut moms på begagnade saker dom säljer?
632
3
Jo, om det är inköpta från ett företag. Är de däremot inköpta av en privatperson så tillämpas vmb (vinstmarginalbeskattning).
102
Är du helt säker i din beskrivning krjh?[br]Jag påstår att du har fel.....[br][br]Jag (som säljer bl.a. begagnade böcker) köper en A-bok av ett företag och en B-bok av en privatperson.[br][br]Är det ingen moms vid VMB menar du? [br]Som ditt svar säger så ska jag ta ut moms på A-boken, men inte B-boken....för B-boken använder VMB???[br][br]Du skriver "Jo, om de är inköpta från ett företag", ditt svar kan tolkas som att man tar ut moms beroende på var man köp in varan.[br][br]Klart det är moms, frågan är hur den redovisas, och att den vid VMB inte är avdragsgill för köparen.[br][br]Du kan inte utgå från att ett företag använder VMB bara för att de säljer begagnade varor.[br][br]Tycker att du ska utveckla ditt svar ordentligt om du nu ska svara en så viktig fråga.[br]Som du besvarar frågan (av Fredrik_RR) är det alldeles för mycket utrymme för misstolkning av ditt svar.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.