Bokföringsprogram

3
Hej!

Ser att det redan finns lite trådar om detta men jag ställer frågan personligen också...

Jag skulle vilja ha lite tips och ideer på bra bokförings- och faktureringsprogram. Det skall vara program som räcker gott och väl för den lilla enskilda firman.
Både tips om gratisprogramvara samt program som kostar en slant är välkomna.
Finns det något program som är vanligare än andra att använda?

Mvh
Mikael
2066
22
Inkludera gärna lite personlig information om du vill ha personliga svar. Vad söker du, vad har du för krav, hur och till vad skall du använda programmen, vad har du för erfarenhet, osv? Din fråga som den är ställd nu är mer än väl besvarad av de trådar du redan hittat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Kan du bokföring ?, Har du import eller införsel ? Har du export eller utförsel ? Datorvana ?[br][br]Hans[br]
3
Tack för era svar![br][br]Jag har inget företag alls i nuläget och är således fullkomlig nybörjare. Men jag vill gärna få lite tips på enkla och bra programvaror som jag kan bekanta mig med i lärande syfte.[br][br]Försöker lära mig så mycket det går då jag ev. har planer på att starta upp ett eget företag vid sidan om mitt vanliga arbete och detta inkluderar naturligtvis även bokföring, fakturering mm.[br][br]Mvh[br]Mikael
1165
15
Jag tror att SPCS/Visma fortfarande är störst bland småföretag och en titt på deras program och lite kunskaper om hur det fungerar är aldrig fel. Personligen skulle jag dock akta mig för deras program "Enskild firma" som förvisso är lite av "Bokföring för Dummies", men också begränsad till ytterst få sorters transaktioner.
632
3
Mitt tips är Visma Compact. Har inget att klaga på gällande den programvaran.
3
Tack för era svar![br][br]Jag har fått lite extra kött på benen i alla fall.[br]
1324
4
Visma som nämnts tidigare har ju 2 typer av inriktningar. [br]EF som är avsedd för Enskild firma , billigt, lätt att använda men saknar vissa funktioner. [br]Admin xxxx, Compact xxxx som går att använda i alla typer av företag.  Dock måste man välja en relativt dyr version för att få fakturering. + att dom saknar "knapptryckning" för att ta fram en NE blankett (som är små Enskilda företags deklaration)[br][br]En annan stor spelare är Björn Lunden. Deras system tycker jag om men är lite samma som admin och Compact i kostnader/deklaration för EF.  Deras litteratur som finns med programmen (pdf format) är dessutom absolut NR 1. [br]Skulle absolut valt om jag hade ett AB. [br][br]En  annan serie program är från Unicell.  Har dom flesta funktioner och har "dummies" läge. [br][br]EFRedo. Perfekt funktionsmässigt för EF inkl deklaration och skatteuträkning om  man lagt in privat data också (ex fastigheter, lån osv) . Däremot måste man kunna debit/kredit/konton osv.  + att man får skapa sina egna mallar.  Risken är kanske att det tar en stund att komma igång dock. Inga "wizzards" här inte. [br]Detta program använder jag. Men jag är ju både datamedveten och bokföringskunnig (tror jag :) ) [br][br]Sedan finns det en massa andra spelare typ Mamut, Hogia + många mer som jag inte kommer på sådär rakt upp och ner.[br][br]Hans
102
Nu är ju jag en förapråkare av SPCS, kanske har blivit lite himmablinn som vi säger i skåne...[br]Jag har HB och hjälp med det sista av en revisor inkl deklaration, gör bara det löpande själv.[br]Jag använder SPCS 200 eftersom jag inte behöver faktureringsbiten, de versionerna är ju som sagt bra mycket dyrare.[br]En av de störst fördelarna är att "alla" kan SPCS eftersom det är så vanligt.[br]Flera skolor använder det ju också i tex UF-företagen.[br][br]Har en bekant som inom kort startar upp en EF, och jag har rekommenderat SPCS 200 till henne.[br]Anser att vismas EF är utesluten eftersom det är så begränsat.[br][br]Men så som du Hans beskriver EFRedo är det kanske så att det är enklare för henne.[br]Jag får nog fundera om en aning här....[br]Ska kolla om det finns någon demoversion att ladda ner av EFRedo.[br][br]//Peo[br]
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
47
Jag lägger också en röst för EFRedo, det är inte flashigt på något sätt men gör vad det ska. Det finns bara en version och har alla funktioner. Det känns inte som att tillverkarna är ute efter att tjäna en massa pengar. [br][br]Dessutom är de trevliga och svarar bra på mail. [br][br]Det finns en demoversion att ladda ner.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.