Ta över AB från sambo

18
Hej!

Någon som vet alla steg man behöver göra för att ta över aktiebolag från sambo? Det måste vara enklaste möjliga "överföringen/bytet" då båda är överens och så. Det är pappersarbetet kvar.
Kortbeskrivning: En har drivit och en har varit suppleant men nu är det ombyta roller som gäller.

Vad ska man tänka på och i vilken ordning? Kan man göra ändringen typ nu vid mitten av året 1a juli?

Tack på förhand!

MVH
1009
206
Hej, Lite kort: 1) Du behöver ett avtal om köp. När, vad hur mm. Och när betalning ska erläggas och hur mycket. Då jag gissar att din sambo varit aktiv i bolaget på ett betydande sätt är det också bra att reglera den övergången i ett avtal. Vad den åtar sig att göra och om betalning ska ske för detta. Ev angående konkurrerande verksamhet. När det är dags för övergång av ägandet så ska det anmälas till Skatteverket. Du ska även ev ändra verklig huvudman till Bolagsverket. Aktieboken ska ändras. Styrelsen ska ändras genom en extra bolagsstämma. Ändringsanmälan ska skickas till Bolagsverket. Du kanske vill ändra firmatecknare på banken. Du ska även som ägare/styrelse se till att den gamla bokföringen förljer bolaget. Alla delar går göra när som helst under året. Om årsredovisningen inte är klar kan det vara bra att veta att det är den som sitter i styrelsen vid inlämnandet som ska skriva under (inte den som satt i styrelsen tex 2019).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
18
Tack så mycket för ditt svar! Måste det finnas köpeavtal? Det handlar inte riktigt om köp utan mer ta över aktier och ägande och allt typ som generationsskifte. Sambon kommer att driva företaget precis på samma sätt som jag har gjort så det handlar bara om ett ägarbyte. Jag kommer bara sitta som suppleant.
1009
206
Hej, Vi pratar inte om dödsbo? Annars: Om ni känner att ni inte behöver reglera något i avtal så gör inte det. Inget tvång. Hoppa över de punkterna och gör de andra.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
18
Nej nej, inte dödsbo utan bara ägarbyte helt enkelt. Båda kan utföra tjänsten som företaget erbjuder och finns inte några anställda, hyror eller annat som spökar. Det är liksom bara att hitta den enklaste vägen att flytta över allt pga en anställning som inte riktigt passar med en bisyssla. Om man nu ska tänka ordning Fixa avtal för att sälja alla aktier Ändra aktiebok Fixa bolagsstämma med ändringarna(deklarationen är redan klar för 2019 men årsredovisningen är inte skickat in än) Anmäla ändring till SKV Ändra hos Bolagsverket Ändra verklig huvudman Ändra ägare hos Patent och registreringsverket(företagsnamnet är varumärkeskyddat) Missar jag något?
1009
206
Hej, Jag hänvisar till mitt första svar och att du då kan strunta i första stycket om avtal. I övrigt är det samma.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.