Olika sätt att redovisa straffavgift till skatteverket - vilken är rätt?

1
Hej,

Jag har ett AB som skapats för ge ut ett spel jag utvecklar. Planen var från början att assets och annat som jag beställer av grafiker skrivs på företget så att jag inte sitter med avtal som privatperson.

Förra året var mina enda affärshändelser de som är listade nedan, och jag hade 25000  (mitt startkapital) innan detta.


1. Avgift för bankpaket: 1100 SEK
2. Förseningsavgift till skatteverket för missad deklaration (surt): 6250


Dessa är bokförda enligt nedan

Bankpaket
Kredit 1930 1100
Debet 6570 1100

Förseningsavgift
Kredit 1630 6250
Debet 6992 6250

När jag försöker årsredovisa det här via verksamt.se så måste jag redigera fälten en del på balansräkning för att det ska gå runt. Se exempel här - där det är markerat i rosa skrivs det in -1100 från min sie-fil och jag måste manuellet ändra det https://www.dropbox.com/scl/fi/dwut03qiert3zsl5wlxfn/bf_1630.png?rlkey=h8elj7cx00a07b61c2fwbvwsp&dl=0 

Är det korrekt att göra såhär?

Ett annat alternativ jag utforskade var korrigera bokföringen för förseningsavgiften till Kredit på 1930. Även då måste jag redigera från det markerade fältet.

I slutet blir det väl samma sak, men om jag bokför på 1630 så ligger det som en skuld.

Mina frågor är

1. Vad är bäst approach: låta det ligga som en skuld eller ha det på 1930?
2. Ser det idiotiskt ut? 🙂
 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.