Deklarera betald prelininärskatt 2011, momsbilaga nödvändig m.m

3
Hej

Har en enskild firma (bildad halvvägs genom 2011) vilket har gått back 4375 kr och saknar försäljning ö.h.t.

Ska nu deklarera för första gången och har ett par frågor 🙂

1.Har under 2011 betalat in 4484 kr i preliminärskatt(sept, okt,nov och dec). Det står dock i den preliminära skatteuträkningen vilken jag fick med i deklarationshäftet; "Debiterad prelininärskatt för är 2011: 5605 kr". Den sista betalningen vilken inte är betald 2011 avser jan 2012.

- Vilken av dessa summor ska fyllas i under "debiterad prelininärskatt" under skatteuträkning när man e-deklarerar?

2. Måste "Jag avser att deklarera moms som ska redovisas i inkomstdeklarationen" kryssas i och momsbilagan denna resulterar i fyllas i även om försäljning ej förekommit? Jag antar att jag borde nolla alla fält och sedan endast fylla i ingående moms.

3. Om jag vill ha tillbaka den överblivna preliminärskatt jag betalat in, när kommer jag att få utbetalningsblanketten om jag inte angivit mitt kontonummer på skatteverkets hemsida?

4. Om jag tillämpar förenklat årsbokslut, påverkar detta vilka bilagor som ska med vid deklaration?

Tack på förhand 🙂
1324
2
[quote="Gustav Persson" post=43591] 1.Har under 2011 betalat in 4484 kr i preliminärskatt(sept, okt,nov och dec). Det står dock i den preliminära skatteuträkningen vilken jag fick med i deklarationshäftet; "Debiterad prelininärskatt för är 2011: 5605 kr". Den sista betalningen vilken inte är betald 2011 avser jan 2012. - Vilken av dessa summor ska fyllas i under "debiterad prelininärskatt" under skatteuträkning när man e-deklarerar? [/quote] Eftersom december månads f-skatt betalas senast den 17 januari så brukar man säga att f-skatten detalas in feb till jan året efter. Därför är det 5605:- som är det du skall räkna med. [quote="Gustav Persson" post=43591] 2. Måste "Jag avser att deklarera moms som ska redovisas i inkomstdeklarationen" kryssas i och momsbilagan denna resulterar i fyllas i även om försäljning ej förekommit? Jag antar att jag borde nolla alla fält och sedan endast fylla i ingående moms. [/quote] Om du skött din bokföring (vilket du ju skall göra enligt lag) så borde väl denna ge din momsrapport. Särskilt om du har något program som du bokför med. Men sedan borde det nog bli nollor överallt förutom i fält 48 ingående moms och 49 moms att få tillbaks. Men detta förutsätter ju att du inte handlar från utlandet eller haft några inkomster. [quote="Gustav Persson" post=43591] 3. Om jag vill ha tillbaka den överblivna preliminärskatt jag betalat in, när kommer jag att få utbetalningsblanketten om jag inte angivit mitt kontonummer på skatteverkets hemsida? [/quote] Vad jag förstått så kommer dom som deklarerar elektorniskt + har anmält konto före 2 maj (så det hinner du ju) få pengarna i juni om det inte blir en extra granskning. Annars är det december som gäller. [quote="Gustav Persson" post=43591] 4. Om jag tillämpar förenklat årsbokslut, påverkar detta vilka bilagor som ska med vid deklaration?[/quote] Förenklat bokslut och NE hänger ju ihop. Hans
3
Tackar för snabbt svar, har fått kläm på det nu :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.