Moms Spanien

40
Hej Forum,

Låt säga att vi haft ett personalmöte på en flygplats i Spanien. Detta kostade 87,52 kr och vi nu vill bokföra detta. Om vi fyllt i Momsåterbetalning inom EU SKV 4852 och fått denna godkänt, kan vi göra följande med transaktionen?

Kredit: 1930 Bankkonto 87,52 kr
Debet: 2640 Ingående moms 7,97 kr
Debet: 7690 Övriga personalkostnader 79,55 kr

Eller måste jag bokföra transaktionen utan moms och i efterhand lösa momesen?
1472
246
Du ska inte blanda in 2640 i detta läget, för då hamnar beloppet i momsrapporten.  Du lägger beloppet på ett 16xx konto, har du inget lämpligt så kan du skapa t.ex 1651 och kalla det 'fordran utländsk moms'.

Om du sen en vacker dag lyckas få tillbaka momsen så bokar du om den från 1651 till 1930, eller var du nu får in slantartna.
40
Tack för informationen, Ingvar!

Kredit: 1930 Bankkonto 87,52 kr
Debet: 1651 Fordran utländsk moms 7,97 kr
Debet: 7690 Övriga personalkostnader 79,55 kr

Så låt oss säga att vi får SKV 4852 godkänd och att vi har 20 kvitton från Spanien med olika momssatser, till exempel 10% och andra 21%... då kör vi samma som ovan? Och sedan skickar in en separat ansökan om att få tllbaka momspengarna. Är det en enkel process eller bara en massa krongel tro :)
 
1472
246
Ja, det spelar ingen roll vilken momssats det är.  Det är ju samma här i sverige, du bokför ju ingående moms likadant oavsett om den var 25, 12 eller 6%

Har du gott om tid och tålamod, så är det ju bara att sätta sig och försöka traggla igenom ansökan.. Efter nån månad kommer det kanske några kronor.  :)
Om man gör det till sig själv kan det väl vara lönt, men jag som konsult kan inte göra det åt mina kunder, det lönar sig inte.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.