När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hoppas jag inte snurrar till det nu (Redkon eller någon får ge mig smäll på fingrarna isåfall):
[br]
[br]Du får själv privat köpa ut datorn till marknadspris ur din firma (OBS momspliktig försäljning!). Skillnaden mellan vad du köper ut datorn för och vad den en gång har kostat blir en avdragsgill förlust i din firma. Men du måste kunna visa att det verkligen är marknadspris, tex genom att låta värdera den.
Ok, men hmm... HUR gör jag det då? Rent praktiskt alltså.
[br]
[br]Köper ut den? Sen skall ju allting bokföras också, uuusch, så mycket grejer
[br]i luften nu alltså. Överväger nästan att anställa någon som "fixar allt" åt mig
[br]snart alltså. Har ju en noggran och korrekt bokföring hela året och skall
[br]ej göra något bokslut, kan ju inte bli FÖR dyrt, eller iofs, man BORDE klara det själv..
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
Anta att du köpte datorn för 10 000 kr plus moms. Du har ännu inte gjort några avskrivningar på datorn. Nu kommer du fram till att den är värd 6.000 kr begagnad (påhittade siffror!!). Då bokför du:
[br]
[br]konto 1220 kredit 10 000 kr
[br]
[br]konto 2013 debet 7.500 kr (= alternativt konto 1940 ifall du faktiskt betalar in pengarna till ditt företagskonto) (motsvarar 6.000 kr + moms)
[br]
[br]konto 2610 kredit 1.500 kr (= moms 25 % av 6 000 kr)
[br]
[br]konto 7973 "Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier" debet 4.000 kr
[br]
[br]Bifoga papper som styrker din värdering av datorn; tex intyg från en handlare har värderat den eller en annons där en likadan, lika gammal och begagnad är till salu.
[br]
[br]Nu är det du privat och inte firman som äger datorn.
Hej, jag är ny här på forumet och har ett par frågor relaterade till detta ämne eftersom jag funderar på att avveckla min verksamhet innan årsskiftet.
[br]
[br]* Jag köpte en ny dator den 28 oktober 2005 - är denna nu avskriven (=det har gått ett kalenderår sedan inköpet) eller måste det gå ett helt bokföringsår (januari - december) innan datorn kan skrivas av?
[br]
[br]* De inventarier som kostar mindre än 5 000 kr, måste de på något sätt redovisas vid avregistreringen eller "förbrukades" de i det ögonblick de betalades?
[br]
[br]Hoppas jag har uttryckt mig tydligt nog - tack på förhand!
[br]Jacob
Välkommen till forumet.
[br]
[br]Alla avskrivningar göres i samband med bokslutet. Normal avskrivningstakt på datorer är tre år.
[br]
[br]Inventarier som kostar mindre än 5000 kr (exkl moms) kostnadsförs på konto '5410 Förbrukningsinventarier' och blir då automatiskt "förbrukade".
Nja, att normal avskrivningstakt på datorer är tre år är en sanning med modifikation.
[br]
[br]Skatteverket godtar fortfarande inte det, om du inte har en verksamhet där du kan påvisa att du har behov av det senaste hela tiden (vilket man inte kan i normal kontorsverksamhet). Om du då bara har datorer och ändå skriver av på 3 år så kan du tappa rätten till räkenskapsenlig avskrivning och istället få skriva av 25% på restvärdet varje år. Vilket ju givetvis gör att du aldrig kommer ner i noll kronor bokfört värde.
[br]
[br]Man kan ju tycka att Skatteverket skulle vara lite mer flexibla på sånt här, för ärligt talat, vilket företag har kvar bärbara datorer särskilt mycket längre än 5 år?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.