Deklaration 2010 - ångest?

12
Jag startade min firma 2009-09-08 & fyller nu i min första NE-blankett (förenklat årsbokslut). Hoppas innerligt att nån vill hjälpa mig med mina frågor:

1. Ska jag dra av milersättningen + schablonavdraget för kontorslokal i hyreshus i ruta R6 övriga externa kostnader?

2. På baksidan av NE-blanetten ska man fylla i skattemässiga justeringar etc. Jag tror dock inte att jag har något alls att fylla i där, kan det stämma?

3. Jag har FA-skatt & har jobbat lite grann med A-skatt under året. Den deklarationen har jag redan skickat in (inkomstdeklaration 1), men behöver det resultatet på nåt sätt föras in i den här blanketten eller är de fristående från varandra?

Mvh Elin
1324
4
Oj Då.Oj då. Oj då.  [br][br]Vi tar fråga 3 först. [br][br]När man deklarerar NE så börjar man på sid.1 och sedan vidare på sid 2. (vilket du skall fylla i). Och sista raderna på sidan 2 blir sedan företagets deklarerade vinst SOM SKALL FÖRAS TILL INK1 (inkomstdeklaration 1). [br]Så den inkomstdeklaration 1 som du skickat in är totalt värdelös. Du måste fixa NE föra över till ink1 och sedan skicka in NE och ink1 IHOP. [br][br]Sedan. [br][br]Avdrag för milersättning resp schablon för kontor gör du i BOKFÖRINGEN. Annars  kommer inte det förenklade bokslutet balansera. [br][br]Milers [br]5618 D  xxxx:-[br]2018 K  xxxx:-[br][br]Sedan skall förvisso summan xxxx:- in på fält 76 (övriga upplysningar 2)[br][br]Lokalen. [br][br]5090 D 4000:-[br]2018 K 4000:- [br][br]Sist din fråga 2. [br]Jo denna sida skall du absolut fylla i. Men troligen blir det bara summor .[br][br]Du för över R11 till R12[br]Sedan för du denna summa vidare vid varje = ner till R42. [br]Sedan skall du göra schablonavdraget för egenavg . Detta avdrag är lite beroende på din ålder, ditt antal karensdagar. osv. [br]Om du deklarerar via nätet med bank-id räknar den fram det hela själv.[br][br]Sedan skall som sagt R47 över på ink1. [br]Och om du gjort bra vinst. Glöm inte att dra av dina 10000:- som det sedan står om i tidningarna. [br][br]Hans [br][br]
12
Hej & tack för ditt svar![br][br]Jag har alltså fört över resultatet från sida 1 till 2 (R12) men alla övriga rutor, förutom bilkostnader, ränteutgifter & bokfört resultat, är tomma eftersom jag inte varken pensionssparat eller inte har några intäkter som inte bokförts etc. Men ska reseersättningen skrivas både under R6 OCH 77? [br][br]Mitt företag har gått minus första året så jag antar att jag ska fylla i det på R48? [br][br]Elin[br][br][br][br]
1324
4
Om du med reseers menar milersättningen till DIN privata bil. Så bokför du den som jag skrev ovan. Summan hamnar ju då under R6 som utgifter. [br][br]Sedan skall summan in på 76 (inte 77 men du kanske ser fel för 77'an är närmare raden). Men denna summa och allt som är under övriga uppgifter 75-86 är bara information som ju inte påverkar resultatet. Utan det är mer sk. trigginformation som gör att SKM bedömmer om man skall göra en revision eller ej. [br][br]Hans [br][br]
394
1
[quote]3. Jag har FA-skatt & har jobbat lite grann med A-skatt under året. Den deklarationen har jag redan skickat in (inkomstdeklaration 1), men behöver det resultatet på nåt sätt föras in i den här blanketten eller är de fristående från varandra?[/quote][br][br]Det kan då tänkas att du kan använda underskottet som ett allmänt avdrag (gäller nystartade de första 5 åren) om du fyller i ruta R45 istället för R48
Ulf Bjarme
12
Ska jag då föra in hela underskottet på R45 (verksamheten är både nystartad OCH konstnärlig;-), & om jag fyller i 45 ska jag alltså inte fylla i 48 alls?
394
1
Precis så. Sedan ska du också på inkomstdeklarationsblankettens baksida fylla i samma summa under punkt 12 "allmänna avdrag (näringsverksamhet)"
Ulf Bjarme
1324
4
[quote author=Ulf Erik link=topic=8988.msg39656#msg39656 date=1303818936][br]Sedan ska du också på inkomstdeklarationsblankettens baksida fylla i samma summa under punkt 12 "allmänna avdrag (näringsverksamhet)"[br][/quote][br][br]Om det skall hamna under 12 eller inte beror ju helt på hur man vill hantera förlusten. [br][br]Lägger man in den på 12 minskar den a-skatten på annan inkomst detta år.[br][br]Ett annat sätt är ju att lägga förlusten till nästa år. Och om man då går med vinst kvittar man denna vinst med förluten som man hade året innan. Och slipper då a-skatt och egenavgifter.[br][br]Hans 
12
[br]Så om jag lägger den under 12 minskar jag A-skatten för förra året, & om jag lägger den under 45 händer vad rent praktiskt/ekonomiskt? Undrar också vilken ruta jag ska fylla i om jag, som du nämner, vill lägga förlusten till nästa år?[br][br]Undrar också med schablonavdraget för lokalen om den ska läggas under ö externa kostnader precis som reseavdraget eller någon annanstans?
1324
4
Jag delar upp svaret under 2 delar. [br][br]Om företaget går med förlust har ni en summa R48.[br]Det vanligaste är att man låter denna summa stå där. För in den på fält 125 på INK1.  Dessutom skall summan in på NE - R24 när du deklarerar om ett år. [br][br]Är företaget nystartat (startat 2006 eller senare och har du haft företag innan gäller det första företagets startdatum) så finns det möjlighet att kvitta mot annan inkomst. Då för man in summan man vill kvitta i R45 och eftersom man sedan summerar underskottet R42 (som är negativt) med R45 så lär ju summan bli 0 som hamnar i R47/R48. [br]Summan som sätts i R45 skrivs in i ruta 45 (kallad punkt 12 tidigare). [br]i.o.m att det står en summa i ruta 45 kommer skatteverkets datorer minska summan av punkt 01   (Inkomst tjänst) vid beräkning av skatten. [br][br]Allt detta läser du innantill på sidan 15. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/283.4.39f16f103821c58f680007321.html[br][br][br]Hans
1324
4
För att svara på fråga 2 vill jag förtydliga mina tidigare svar. [br][br]Det finns 2 sätt att dra av milers och schablon för hemmakontoret på. [br][br]Sätt ett  är att man tar det på deklarationen. [br]Då för man helt enkelt in summorna på R16. (och inte R6). [br]Då kommer dom inte med i bokföringen och i Förenklade bokslutet (som är samma som sid 1 på NE)[br][br]Sätt 2 är att man bokför det på 31/12 och man bokför då på [br]Milers [br]5618 D  xxxx:-[br]2018 K  xxxx:-[br]Och  Lokalen. [br]5090 D 4000:-[br]2018 K 4000:- [br][br]Sedan lär du ju få detta till R6 med automatik om du har ett riktigt bokföringsprogram eller i resultatrapporten om programmet inte kan göra en NE blankett. [br][br]I båda fallen sedan milers in på fält 76 (övriga upplysningar 2)[br][br]När du gjort din deklaration så glöm inte att du måste göra ett förenklat bokslut  (som egentligen är en sida med samma punkter som sid ett på NE men med underskrift längst ner) och skriva på och sätta i bokföringspärmen. Annars blir inte masen så glad vid en revision. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.