Hjälp!

4
Hörde på radion idag att skatteverket ska granska personer som säljer saker på blocket i vinstsyfte.



Jag har sålt saker på blocket i två år, saker som jag köpt utomlands (inom eu). Dessa har jag sålt i vinstsyfte, alltså är det ingen hobbyverksamhet. Försäljningsvärdet uppgår till 40 000 kr, en vinst har gjort på 20 000 kronor.



Mina frågor är då



1. Hur ska jag beskatta detta som privatperson för att inte åka fast.



2. första året sålde jag för 30 000 varav 15 000 i vinst och dessa har de inte kollat.



Blev lite orolig när jag hörde det på radion och beslöt mig för att göra detta korrekt. Är det risk för att de kollar första året med fast det är typ avslutat och klart?



Tack på förhand
355
1
"intäkternas förvärvande". [br]Även när det gäller hobbyverksamhet.
4
Men om jag sålt regelbundet nya saker regelbundet i vinstsyfte då kan det väl inte klassas som hobbyverksamhet??
355
1
hobbyverksamhet. Det är riktigt som du skriver att [br][quote]jag sålt regelbundet nya saker regelbundet i vinstsyfte då kan det väl inte klassas som hobbyverksamhet[/quote] [br]men enligt [b][url=http://www.nutek.se/sb/d/350/a/1184]nuteks sida "Hur beskattas näringsverksamhet?"[/url][/b] kan man läsa [quote]Normalt beskattas hobbyverksamheten i inkomstslaget tjänst. Enstaka försäljningar, till exempel en tavla eller frimärkssamling, beskattas däremot i inkomstslaget kapital. I princip är alla inkomster skattepliktiga, och alla utgifter avdragsgilla. Utgifter för hobbyverksamhet får inte dras av från andra tjänsteinkomster eller annan hobbyverksamhet. Mervärdesskatt redovisas normalt inte för hobbyverksamhet. [br][/quote] [br]Och frågan är då: har det kostat dig en del att få ut vinst för din hobbyverksamhet? [br] :wink: Förstår du vad jag menar?
4
Hmmm, är inte riktig med dig. Menar du att det klassas som hobbyverksamhet och jag tex har haft kostnader för att bedriva min försäljning om överstiger mina inkomster??? [br] [br]"För att verksamheten ska klassas som näringsverksamhet ska vissa villkor vara uppfyllda. I inkomstskattelagen beskrivs näringsverksamhet som en yrkesmässig och självständigt bedriven verksamhet. För att skilja näringsverksamhet från hobbyverksamhet krävs dessutom att verksamheten har ett vinstsyfte och en viss varaktighet" [br] [br] [br]Det känns lite lummigt. Yrkesmässig bedriven verksamhet. Man kan ju inte säga att jag gör det yrkesmässigt, hade ju inte kunnat haft det som yrke, har ett vanligt jobb vid sidan om. [br] [br]Kan jag på något sätt få det att det är en hobbyverksamhet??
355
1
"viss varaktighet" går att använda. Jag menar du har ju inte annonserat som ett företag utan som privatperson. Sedan detta med hur du införskaffat varorna att ha till försäljning. Det kostar att ringa, resa runt [quote]Jag har sålt saker på blocket i två år, saker som jag köpt utomlands (inom eu).[/quote] och att annonsera. Samtidigt det där med vinstsyfte går ju även det att fundera på lite. [br]Sedan [b][url=http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000833/34406.pdf]ser du på SKV 344 utgåva 6 hobbyverksamhet[/url][/b] [quote]Näringsverksamhet [br]Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verksamheten [br]drivs självständigt, varaktigt och med [br]vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget [br]näringsverksamhet.[/quote] . [br]Är din hobbyverksamhet varaktig? Om inte så gäller [quote]Kapital [br]Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en [br]fotografisamling, en frimärkssamling eller [br]liknande ska beskattas i inkomstslaget kapital.[/quote] [br]Bara att välja.
4
Ok. [br] [br]Om de nu skulle komma på mig så kan man spela dum tror du? [br] [br]Typ säga som så att jag trodde det var hobbyverksamhet för att jag bedriver detta på min fritid utanför mitt vanliga jobb. [br] [br]Man kan väl inte få ett hårdare straff om man tolkat lagen på ett annat sätt?? [br] [br]TAck för all hjälp förresten
37
Spela dum hjälper inte, dom hugger dig i alla fall. [br]Nu har du inte gjort några större vinster så ditt fall kan klassas som hobby men likväl så ska du skatta på resultatet (försäljning - utgifter). [br]Om du ska fortsätta med att sälja så är väl rekommendationen att du startar en enskild firma och pysslar med detta och då behöver du inte oroa dig mer för nyheter på radion.
2
Det räcker kanske med att registrera sig för moms, det kostar inget alls. Då kan du hantera momsen och deklarera skatter osv i din självdeklaration. Du driver näringsverksamhet som enkild firma, men utan att skydda företagsnamnet i olika län (som däremot kostar pengar). Då kan du fortsätta med din [u]hobby[/u].

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.