Försenad faturering

26
Hej!
Jag har ett projekt i företaget som från min sida är klart att publicera sånär som på två texter kunden skall stå för och först skall läggas in på sidan jag tillverkat. Problemet är att det känns som att kunden försenar arbetet oerhört med att få fram texterna och på så sätt försena fakturering av slutprodukt. I detta fall klagar jag inte utan tycker det är skönt att få med fakturan på nästa års redovisning (visst blir det så om pengarna inte kommer in förrän eter årsskiftet?), men hur gör man i vanliga fall? Man kan ju inte tvinga slutkund att leverera texterna direkt.

Hur skulle ni gjort?

MVH Björn
456
1
Hej[br][br]Det bästa som kan förhindra en sån här sak är en tydlig projektplan med deadlines. Om man inte kan hålla tiden måste förklara sig.. Han/Hon bör känna till omfattningen av sitt jobb och därmed kunna lämna ett färdigtdatum.[br][br]Vad har kunden uttalat för anledning till att vänta med texterna?[br][br]
26
Sant, det bästa är en plan, men detta var såpass litet projekt att det inte kändes som att det behövdes. Men from nu kommer jag sätta projektplaner på allt jobb. Man lär så länge man lever.[br][br]Kunden skyller på att de har mycket att göra i verkstaden just nu och inte har haft tid att sitta ner med texterna.[br][br]Sen vore det bra om någon kunde svara på detta: Om jag skickar fakturan på måndag (2/12) med 30 dagar förfallo, och de betalar 1/1-09, betyder det att jag skall ta med detta på nästa bokföringsår eller är det fakturadatumet som gäller?
456
1
Hmm, fakturan skall bokföras på fakturadatum, med momsredovisningen och allt. Sedan tar du upp detta som en fordran inför 2009. - Det finns andra här som kan detta mer i detalj ;)[br][br]En projektplan behöver inte nödvändigtvis vara "formell". Det viktigaste är att man vet vad och när man kan förvänta sig resultat och därmed räcker datumangivelser..
2066
2
Fakturan skall redovisas på fakturadatum, intäkten skall tas upp det år då arbetet gjordes.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.