Bokföra byggmoms

54
När jag bokför en lev.faktura där det rör sig om omvänd byggmoms så kan det ju ut så här:

2440 K 3500
4425 D 3500
2617 K 875
2647 D 875

Men hur bokför jag en kundfakt som ska vara omvänd byggmoms på?
589
1
Du menar att du själv ska skicka en faktura som din kund kommer att bokföra på det sätt du beskrev?[br][br]Konto 1510 debet 3500[br]Konto 3010 (eller vilket intäktskonto du nu använder) kredit 3500[br][br]Klart.
589
1
Nu såg jag i annan tråd att du har en blomsteraffär. Är det i den rörelsen du bokför byggmoms? Låter konstigt i så fall.
54
Ha ha. Nej jag har ingen blomsteraffär men jag hjälper en vänninna som har enblomsteraffär med bokföringen.[br]Byggfirman är inte heller min men jag sköter bokföringen även på den firman.[br][br]Jag har gjort som du skrev men då får jag en avvikelse på momsrapporten. Är det nåt[br]jag inte behöver bry mig om eller?
589
1
Du kanske borde lägga upp konton så att de passar med de nya momsrapporterna. Alltså att du har konton särskilt för när det är byggmoms och andra konton särskilt för när du säljer till slutanvändare där det ska vara momspåslag.[br][br]Detta borde sedan gå att ställa om i systemet (om du har ett uppdaterat redovisningssystem, reglerna är ju ganska nya), så att du styr vissa konton till "byggmoms"-delen av momsrapporten.[br][br]Kanske lika bra att lägga upp motsvarande kostnadskonton (bland klass 4-kontona, rimligen) också?
54
Jag hittade infon på SPCS hemsida till slut så nu har jag de rätta kontona.[br]Tack ändå!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.