Börja från rätt håll!
De flesta företagare vi träffar sätter sina priser genom att göra ett påslag på sina inköpskostnader. Inköps eller tillverkningskostnaden ska inte styra ditt försäljningspris! Ta istället reda på vad varan eller tjänsten är värd för kunden.
Har du inte lönsamhet till det pris som kunden är beredd att betala, så borde du fundera på om det är rätt produkt för dig.
Vad är din vara eller tjänst värd för kunden?
Hur ska man då veta vad som är rätt pris? Det kan vara svårt att ta reda på precis vad ditt erbjudande är värt. Det kan du göra genom att titta på vad kunden är beredd att betala för liknande varor (hos dig eller någon annan), eller helt enkelt fråga några av dina kunder. Ha i åtanke att mjölken på tex 7-11 kostar dubbelt så mycket som på ICA. Det är inte bara produkten i sig som avgör, utan läge, kvalitet, tillgänglighet och helhetsupplevelse.
Försök hitta vad kunden värderar hos just dig.
Sänk inte priserna!
Eller, sänk i alla fall inte priserna utan att räkna efter ordentligt. Rabatter och rea kan upplevas som att de ökar försäljningen, men visste du t ex att med en rabatt på 20% måste du sälja dubbelt så mycket för att tjäna lika mycket? Det är inte helt intuitivt, men är faktiskt sant. (Ett råd som vi känner igen från en tidigare artikel om hur du ökar försäljningen i butik.)
Alla kunder bör inte få samma pris
Är du osäker på vilket pris du ska sätta – ta olika betalt av olika kunder!
Den som värderar t ex snabb frakt kan få betala en mindre peng för att få sina varor snabbare, medan en mer prismedveten kund inte ska behöva betala extra om den kan tänka sig att vänta lite längre.
Om du är frisör eller har en restaurang, kan du till exemel ge rabatt till de kunder som kan tänka sig att komma på de tider då du har mindre tryck.
Men hur höjer vi priserna utan att skrämma iväg kunderna?
Hur kunderna reagerar på en prishöjning beror på vilket typ av produkt det handlar om. En grundregel är att man är känsligare för prisförändringar på varor man köpt nyligen, ofta och betalat mycket för. Produkter som kunder köper sällan, eller till ett för dem mindre värde är mindre känsliga för prishöjningar.
Man ska vara mer försiktig med att höja priserna på varor där kunderna köper ofta och där de är medvetna om priset. Då är det ofta bättre att öka sin lönsamhet genom att fokusera på de andra råden i listan.