Björn Strid var Hemglassförsäljaren som sålde mer glass på vintern än de andra gjorde på sommaren. Han berättar hur det gick till och sin drivkraft för försäljning. Vi får veta hur han slog säljrekord på TNT, Swiss Post och DHL. Ett inspirerande avsnitt för alla som vill sälja mer!
Björn började som chaufför och säljare på Hemglass som 19-åring, direkt efter värnplikten. Han gav allt han hade på Hemglass och kom till jobbet 1,5 h innan start, för att lasta och att det skulle bli tillräckligt kallt i glassbilen. Andra säljare kom precis innan och kastade in glassen, gjorde sin runda och åkte hem sedan.
Björn ville sälja och nå sina resultat. Av en slump råkade han stå på Statoil en kvart innan turen skulle börja. Då kom en kund och frågade om den fick handla. Han gjorde detta till en rutin, att alltid stanna på en mack en kvart innan turen börjar.
Det ledde till att det kom tre till fem kunder på den där kvarten på Statoilmacken. Kunderna på macken var köpbenägna och kunde handlar tre förpackningar glass. Det kunde bli 300 kr, och fem sådana kunder gav en försäljning på 1500 kr, innan turen ens börjat. Försäljningsmålet på en dag var 10 000 kr.
Efter turen svängde Björn i på Stora Alby utanför Upplands Väsby. Där bodde kusken Stig H Johansson. Bredvid bor dottern Tova som är gift med hockeyspelaren Challe Berglund. Stig H kunde handla för 300 kr, och dottern och dess grannar för 1200 kr, total 1500 kr efter turen.
Dela upp säljmålen
Björns tips är att dela upp säljmålen i små delar. Han ville tjäna pengar och på Hemglass hade de en låg fast lön och en större rörlig del. Han tog reda på vad som krävdes för att hamna bland de fem bästa säljarna på sin depå. Det skulle innebära att han tjänade 5000 kr mer i månaden.
För att komma upp till topp fem säljarna behövde Björn bara sälja för 500 kr mer per dag. Det visade sig vara lätt att åstadkomma. I varje säljmoment frågade Björn om de inte skulle ha t.ex. bröd, räkor eller något annat? Det höll han på med i sex år.
En dag såg Björn Strid en annons från Poolia som sökte 100 nya säljare. En av rekryterarna fick hans ansökan och tyckte att logistikbranschen kanske skulle passa för Björn. Han fick jobb som säljare på TNT.
Från glass till paket
Det började inte så bra på intervjun, som skedde på engelska. Björn fick frågan "Why should we hire you?", han svarade "Well, i have been the best sailor for four years in a row, selling icecream". Som tur var fanns det en svensk som trodde på Björn och såg till att han fick jobbet.
Idag har vi inte tid att ta någon under våra vingar. Och detta är ett misstag många entreprenörer gör, att ha för bråttom säger Björn. Stirra dig inte heller blind på CV:t, se även efter om det finns en glöd och drivkraft hos personen du rekryterar. Om du är osäker på en person, ta fram ett arbetstest som du låter personen utföra, och se hur det går.
På TNT hade de ett nordiskt säljmöte där en person, mr X, inte var nöjd med säljsiffrorna och sade "We have people here that are bold, fat and lazy". Björn tittade sig om i rummet och undrade om det var någon mer som kände sig träffad. Han tänkte då att antingen så ger han järnet eller så får han sparken.
Han valde det senare, och ringde 60 samtal om dagen i en månads tid. Det är vad en normal säljare gör på ett år. Det resulterade i 150 nya kunder och omsättning 22 miljoner kr under de tre år han var på TNT. Det var dubbelt så mycket som hans kollegor sålde för.
Björn blev erbjuden jobb på Swisspost, och där hände samma sak. Han tog med sig en hel del kunder från TNT delvis som hämnd på mr X. Bakgrunden till hämnden beskriver Björn utförligt i sin bok "Låt hjärtat slå ditt säljrekord".
Efter Swiss Post började Björn på DHL, och byggde upp deras e-handel för bland andra Sandvik Corman med 23 länder. På DHL var det första gången någon kom fram till Björn och sade att han var den bästa säljaren de någonsin träffar. Han hade aldrig tidigare fått sådan feedback.
Om du som entreprenör har kniven mot strupen, sätt fart menar Björn Strid.
Här är samtliga poddar från Entreprenörsdriv: