Att ringa kalla samtal tillhör ”finförsäljningen”. Det är tufft, men belöningen är stor. Det är genom denna typ av försäljning du kan hjälpa kunder som inte är internetvana och det är också därför denna typ av försäljning kan ge så mycket större intäkter. Följ med på en framtidsspaning om försäljning och hur du kommer igång att ringa dina första samtal redan idag.
Ja, jag tycker att Adwords, SEO och andra marknadsföringskanaler är bra. De är ett bra komplement till telefonförsäljning. Jag är ju trots allt delägare i ett bolag som säljer digital marknadsföring, vars främsta säljkanal är telefonförsäljning.
Varför behövs kalla samtal?
Låt oss säga att din marknad är SME och du säljer en tjänst. Du betalar Google pengar för annonser och du har betalat en byrå för att synas bland de organiska sökresultaten. Toppen, nu når du de 2–3% av din marknad som aktivt söker.
Dessutom i stenhård konkurrens med alla andra på Google. Lägg till direktreklam, e-postmarknadsföring, sociala medier så kanske du kan komma upp till 5–6% av din marknad. Det beror ju såklart på en mängd olika faktorer.
Bra, men marknaden är så mycket större.
Alla besöker inte nätet
Vet du vad? Bosse VD på Byggfirman AB kanske inte har en aning om att han behöver dina tjänster, han läser inte e-post om han inte måste. Han söker inte efter dina tjänster på Google eftersom han har fullt upp med byggandet, pappersarbete och personalen.
Däremot så blir han supernöjd om han kan spara xx% kronor eller få yy% bättre tjänst av ett företag som är experter på det.
Här finns en enorm potential för dig – och för kunderna som får chansen att prata med dig.
Vill du ha kontroll över din egen försäljning och lönsamhet?
Då är telefonförsäljning den absolut bästa vägen enligt mig.
Problemet är att väldigt få idag klarar av att bemästra det själva och saknar rätt mindset för att bli säkra på att skapa relationer via telefon.
Många är rädda för att lyfta luren och ringa kalla samtal och intalar sig att det ändå inte behövs.
Vad är det värsta som kan hända, att någon är på dåligt humör och är otrevlig? Då är det bara att lyfta på luren igen och börja om med en ny person.
Ringer du mycket så kommer du tillslut fram till rätt person som är perfekt för att köpa dina tjänster.
För att bemästra telefonförsäljning så måste du först bemästra dig själv och det är där problemet ligger. Vi ger upp alldeles för lätt. Minsta motstånd och vi tröttnar. Dagens samhälle är byggt för omedelbara belöningar och direkta resultat.
Det är ditt ansvar
Som säljchef och ägare krävs det kontinuerlig coachning, feedback och uppföljning av säljarna för att de ska uppnå de nivåer som krävs för att få lönsamhet.
Relaterad läsning: Så leder du dina säljare
Det krävs att företagen byggs för att drivas av organisk försäljning, med alla funktioner på plats för att stötta.
Det bästa med att klara av att ringa kalla samtal är att du bemästrat dig själv. Du har tagit dig igenom upplärningsperioden och slipat på dina färdigheter under en period. En annan fördel med att försöka bemästra telefonförsäljning är att man aldrig blir fullärd. Det finns alltid något att slipa på och nya nivåer att nå.
En framtidsspaning om försäljning och kalla samtal
Eftersom fler företag inte bemödar sig med att ringa kalla samtal så ger det oss andra en stor möjlighet. Det gör oss till den exklusiva kanalen – Framtidens finkanal.
Hos dina konkurrenter så möts man av chatbotar, marketing automation och e-mailmarketing. De gör precis som storbankerna allt för att slippa ha en mänsklig relation med sina kunder. Det kostar att ge kunderna en bra personlig service.
OK, jag är för allt jag precis nämnde. Att ha chatbotar, marketing automation och email marketing. Men jag tycker inte att det räcker.
Vi människor vill ha en relation med de vi gör affärer med.
Vad är dina tankar på det?
Vill du komma igång med kalla samtal?
Först och främst så finns det en uppsjö med litteratur som lär ut kalla samtal. Ett kallt samtal består av flera delar.
- Inledning
- Presentation
- Behovsanalys
- Problemmålning
- Avslut
Var och en av delarna är något som man behöver öva på. Inledningen får man öva på mest och avslutet minst. Så mitt tips är att börja med att bli en mästare på inledningen så att du tar dig förbi den varje gång. För att sedan öva på presentationen och behovsanalysen. När du bemästrat det så övar du på att måla upp ett problem och hur dina tjänster löser kundens problem. När det är klart så går du på avslut. Har du skött alla bitar utan att slarva och ta genvägar så räcker det med ett avslut. DONE DEAL!
Sätt som mål att ringa ett förutbestämt antal samtal. Bestäm tider som du ska ha till att ringa, ex tisdagar och torsdagar mellan 8–10.
Analysera dig själv efter varje samtal. Det är inte så hemskt som vissa tror. Frågar du mig så är det fantastiskt kul att ringa kallt!