E-postmarknadsföring är ett oerhört kostnadseffektivt marknadsföringssätt. Öka försäljningen, skapa kundlojalitet och bygg upp ett starkt varumärke. Meddelanden som skickas via e-post kommer fram inom sekunder och generellt så får avsändaren respons inom bara några timmar.

Vanliga brev går hand i hand med produktionskostnader, materialkostnader och portokostnader, medan allt som behövs för e-postmarknadsföring är ett verktyg för att skapa och skicka nyhetsbreven.

Stora företag investerar i skräddarsydda nyhetsbrevslösningar som hanteras av en IT-konsult. Resultatet blir oftast en bra lösning, men väldigt kostsamt. 99,7% av alla företag i världen är små- och medelstora företag som inte har råd att anlita konsulter.

Undersökning visar: E-postadresser utan företagsnamn upplevs oseriösa

Historiskt sett har marknadsalternativen för små- och medelstora företag varit dåliga. Små- och medelstora företag har tvingats välja mellan en vanlig e-postklient (tex Microsoft Outlook) som saknar både möjligheterna till design och responsstatistik, eller webbaserade lösningar som är kostsamma (tar betalt per utskick och per mottagare) och utgör en säkerhetsrisk. Webbaserade lösningar tvingar användaren till att låta en tredje part hantera de värdefulla kunduppgifterna. Ofta är också webbaserade lösningar mindre anpassningsbara.

Det finns dock programvaror skapade speciellt för mindre företag där användaren kan skapa nyhetsbrev, hantera adresslistor och som ger möjlighet till responsstatistik. Utöver utgiften för programvaran så kostar det inget att skicka nyhetsbrev, detta innebär att det går att skicka ofta utan att behöva tänka på kostnaden.

Relaterad läsning: Lär dig skicka nyhetsbrev som Obama

Tre fördelar med e-postmarknadsföring

1. Kostnadseffektivt - Jämfört med en annons i lokalpressen är e-postmarknadsföring näst intill gratis. Avsändaren talar inför de som är intresserade men betalar inte för de som inte lyssnar. Dessutom går det att specialanpassa kommunikationen ner på individnivå.
2. Snabbt - Tiden från idé till att avsändaren når ut till sina kunder är mycket kort. Har avsändaren en vara eller tjänst som han / hon vill snabbt nå ut med till sina kunder är e-postmarknadsföring mycket effektivt.
3. Mätbart - Jämfört med andra medier får avsändaren bekräftelse på vilken mottagare som har tagit del av budskapet och vad denna har intresserat sig för. Detta ger en bekräftelse på vad som intresserar läsaren och vilka budskap om är mest effektiva.

Missa inte: Fler tips hur du bli expert på marknadsföring med e-post

Fyra tips kring e-postmarknadsföring

1. Adresser - Många tror sig inte ha en tillräckligt stor mängd e-postadresser, men efter att ha tittat igenom visitkort, register, adresslistor så visar det sig ofta att man har fler än man tror. Dessutom är det viktigt att identifiera ens egna kontaktytor. Det kan vara allt från mässor, receptionen, anmälningsblanketter, intresseanmälningar, beställningar och självklart hemsidan. Se till att det alltid finns möjlighet att skriva in e-postadressen för kunden. På detta sätt kommer e-postadressregistret att utökas markant.

2. Tidpunkten - Det finns inga givna regler om vilken tidpunkt nyhetsbrevet skall skickas. Tidpunkten styrs av hur kundgruppen ser ut och det bästa sättet att hitta den bästa tidpunkten är att testa sig fram. En riktlinje kan vara att tisdagar och torsdagar är bra om avsändaren vill vända sig mot företag då företagen ofta hanterar inköp och liknande under arbetsdagarna, medan fredagar fungerar bra om avsändaren vill nå privatpersoner som ofta agerar under helgen. För att hitta tidpunkten för sin egen kundkrets är det bästa att testa.

3. Etik, lagar och regler - Lagarna kring e-postmarknadsföring är klara, speciellt när det gäller utskick till privatpersoner. Mottagaren måste aktivt ha tackat ja till att ta emot nyhetsbrev. När det gäller företag som avsändare skall det finnas en etablerad kontakt mellan företaget och kunden. Det kan också vara lockande att köpa in register med e-postadresser, men detta är spam och förknippas företaget med spam försvagas lätt varumärket. Tipset är att skicka endast till befintliga kundkontakter.

4. Interna utskick - Det är inte bara företagets kunder som behöver få snygga och professionella nyhetsbrev. Skicka nyhetsbrev för den interna kommunikationen på företaget, såsom Veckan som gick, VD:n har ordet eller kickoff inbjudan. Nyttja det även som ett säljverktyg, då kan det vara enkelt att följa upp vilka kunder som är intresserade. Allt är inte jobb heller, skicka snygga festinbjudningar eller något trevligt tackmail.

Läs mer: Så skapar du en vass landningssida till mejlutskicken

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.