- Irene Englund
Svar av Rasmus Biasi, Expert på försäljning.
Hej Irene!
Vilken kul fråga, det visar att du är orädd och det i sig är en garanti för att du kommer att lyckas.
Det finns något som kallas "canvas" vilket innebär att man går in på butiker/ kontor och kollar om dom har tid när man "ändå är i krokarna"
Detta är något som jag skulle rekommendera enbart dom som har längre erfarenhet av försäljning eftersom man då oftast är "kvick i tanken" och kan komma med fantastiska svar på kunders frågor, alternativt har en välkänd produkt som folk har väldigt lätt att se behovet av.
Att ringa och boka ett möte är bra av flera anledningar.
1. Det är respektfullt mot kunden - Om du kommer fel inrusande på ett canvasmöte kan det skapa irritation eftersom kunder ofta är väldigt upptagna, att respektera dem är A & O eftersom det är relationen till dig som i mångt och mycket avgör om dom blir intresserade eller inte.
2. Du spar din egen tid - Om du har en bra behovsanalys så kan du enkelt avgöra via samtalet om mötet är värd din och kundens tid och på så sätt bli än mer effektiv i ditt sälj.
3. Du får möjlighet att göra ett grymt första intryck - Lägger du dessutom upp det bra kan du få ovärderlig information om hur du bäst sköter din presentation samt får kunden att se fram emot ditt möte.
Dessutom så är det mer effektivt att lägga några dagar på att boka upp kunder så att du sedan har några dagar som är fullspäckade med möten.
Förslag på upplägg.
Mötesbokning: Var tydlig med varför du ringer, vad ditt ärende är och vad du hoppas på att kunna hjälpa dom med, fråga när det passar bra att du kommer över och visar vad du har och fråga även gärna hur dom arbetar med det segmentet idag, detta för att ge dom en möjlighet att se vad dom kan tjäna på det samt även att säga ifrån om det inte är deras målgrupp.
Ex:
"Hej, "namn" Irene heter jag och jobbar med egen design av kläder, nu har jag en kollektion inom "relevant segment" och är ute och letar efter pot partners, har du tid?
OBS: om kunden säger "nej" när du frågar om dom har tid, svara snabbt, "Bra att du säger till, jag återkommer hemskt gärna när du sitter bättre till, syftet är att få till ett möte, vill bara ställa några snabba frågor för att vara säker på att jag inte tar er tid i onödan"
Vid svar "ja" tacka då och fortsätt:
"får jag fråga, hur arbetar ni när det gäller import/ frakt/ kvalitet vs kvantitet etc?"
(Här vet du som producent och ägare av din kollektion bättre än jag vad som är relevanta frågor så detta är enbart exempel)
Om svaret ligger i linje med ditt önskemål, fortsätt med: "Vad bra, för mig så är det viktigt att arbeta med företag som tänker som jag"
Förklara snabbt vilken målgrupp du har och att du gärna vill komma över på ett möte för att visa hur ni kan tjäna pengar tillsammans.
Bestäm ett datum genom att gå på antagande avslut "Jag har möjlighet att komma över "dag som passar" eller "annan dag" vilken av dessa passar bäst för dig?" - Låt aldrig samtalet avslutas utan att ni kommit överens om ett datum. Om dom hellre vill återkomma så är det i 90 fall av 100 för att dom inte förstått ditt syfte med samtalet vilket innebär att du har hemläxa att bli än mer tydlig, detsamma gäller om dom ber dig maila direkt.
Om dom ber dig maila efter att du ställt frågan och presenterat så säg tex "självklart kan jag maila, dock så är det ju med kläder så att man gärna vill se och känna kvalitéten så om det går bra kommer jag gärna över vid tillfälle som passar dig, givetvis skickar jag information innan så att du har koll på vem jag är när vi ses, eller vill du hellre att jag skickar något och återkommer när du läst det?"
Detta är för att ditt jobb här är att kvalificera kunden, dom ska vara värd din presentation och din tid, samtidigt ska dom känna att du visar respekt och förståelse för deras situation. Om kunden propsar på att du ska maila först så gör det, men be om att få återkoppla senare för att säkerställa att dom har ett genuint intresse av att veta mer och inte bara försöker bli av med dig genom att be dig maila.
På mötet:
Se till att alltid ha en bra och konkret presentation.
Det enda kunden eg är intresserad av är vad dom tjänar på det i slutändan, lägg inte för mycket tid på sådant som du tycker är relevant, utan bygg en bra behovsanalys som gör att du får svar på frågor som du sedan använder för att lägga upp presentationen på ett vis som är klockrent för just den kunden.
Använd detta när du presenterar så att du inte lägger energi på något som kunden eg inte bryr sig om, förvånansvärt många affärer misslyckas för att säljaren inte pratar kundens språk, identifiera detta och du är 80 % närmare ett avslut förutsatt att produkt och pris överensstämmer med kundens förväntan.
Ex:"Vilken produkt inom detta område märker ni att det är mest efterfrågan på just nu?"
Kund svarar: "Halsdukar är vår bästsäljare den här perioden"
Du fortsätter: "Vad kul, dom här halsdukarna har jag tagit fram och..."
Detta är en relativt ingående förklaring i hur man skapar en givande säljrelation från kallt samtal till avklarat möte, hoppas att det gav mer svar än nya frågor :)
Lycka till!