En nyligen publicerad studie av Stefan Lindström i International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, med titeln "Does the presumed disadvantage of dyslexia offer advantages for entrepreneurship?", som undersöker hur dyslexi kan eventuellt påverka entreprenörskap.

Studien undersöker hur dyslexi påverkar entreprenöriell framgång, särskiljer den och analyserar hur dyslexi specifikt påverkar entreprenöriella erfarenheter och resultat. Tidigare studier visar att ADHD och dyslexi ofta samförekommer (komorbiditet), men denna forskning fokuserar på de unika egenskaper som kan härstamma från dyslexi och hur dessa antagna nackdelar möjligen kan bli till gagn för entreprenörskap.

Detta undersöks också för att förstå den överrepresentation av dyslexi bland entreprenörer som flera studier har funnit.

Studien tar bland annat upp frågeställningar som.

  • Är alla antagna nackdelar verkligen nackdelar?​
  • Kan vissa svårigheter omvandlas till fördelar i en entreprenöriell miljö?​
  • Kan egenskaper som initialt uppfattas som hinder utvecklas till styrkor?​

Dyslektiskt perspektiv på entreprenörskap

Studien påvisar att personer med dyslexi ofta uppvisar egenskaper som kan vara fördelaktiga för entreprenörskap, såsom kreativitet, holistiskt tänkande och en stark förmåga att se helhetsbilden. Dessa individer uppvisar även uthållighet och målmedvetenhet för att övervinna dagliga utmaningar. Erfarenheter från skolåldern och framåt kan enligt studien göra dyslektiker mer motståndskraftiga mot motgångar, eftersom de har mött och övervunnit många hinder tidigare i livet.​

Forskningen påvisar även att självsysselsättning och möjligheten att utforma egna arbetsmiljöer ger individer med dyslexi chansen att effektivt utnyttja sina styrkor genom att kunna anpassa arbetsvillkoren efter sina kognitiva profiler.​

Kognitiva och beteendemässiga fördelar hos dyslektiska entreprenörer

Personer med dyslexi utvecklar ofta unika styrkor som lämpar sig väl för entreprenörskap. Några av de viktigaste fördelarna enligt studien är:​

  • Holistiskt och icke-linjärt tänkande: Dyslektiker ser ofta mönster och sammanhang där andra ser fragmenterade delar, vilket gör dem skickliga på att identifiera möjligheter och lösa komplexa problem.​
  • Hög kognitiv flexibilitet: De kan snabbt anpassa sig till nya situationer, en avgörande egenskap i en ständigt föränderlig entreprenöriell miljö.​
  • Stark intuitiv beslutsförmåga: Många dyslektiska entreprenörer litar på sin magkänsla, vilket gör dem snabba i beslutsfattandet utan överanalys. Detta relaterar till begreppet "tyst kunskap" som Lindström har nämnt i andra sammanhang.​
  • Utvecklad muntlig kommunikation: För att kompensera för läs- och skrivsvårigheter utvecklar många dyslektiker exceptionella muntliga kommunikationsfärdigheter, vilket är värdefullt i entreprenöriella sammanhang.​
  • Delegationsförmåga och teambyggande: De identifierar tidigt sina svagheter och lär sig att delegera uppgifter effektivt, vilket främjar teambyggande och effektivt ledarskap.​

Överrepresentation av dyslexi bland entreprenörer

Forskning visar att personer med dyslexi är överrepresenterade inom entreprenörskap. Studien nämner att en betydande andel av entreprenörer uppger att de har dyslexi, jämfört med en lägre andel bland företagsledare i hierarkiska organisationer. I Sverige uppskattas det att mellan 5% och 8% av befolkningen har dyslexi.​

En undersökning i USA visade att 35% av entreprenörerna var dyslektiska, medan endast 1% av företagsledarna identifierades som dyslektiker. Detta står i kontrast till den nationella förekomsten på upp till 15%. Dessutom rapporterade 23% av dyslektiska entreprenörer att de upplevde höga eller extrema nivåer av dyslexi.​

Från hinder till strategisk tillgång

Det som ofta ses som en nackdel i traditionella utbildningsmiljöer kan bli en strategisk fördel inom entreprenörskap. Dyslektiker navigerar runt sina svagheter genom att skapa egna metoder, bygga team och anpassa sina affärsmodeller. I stället för att kämpa med konventionella strukturer finner de alternativa strategier, vilket gör dem innovativa och anpassningsbara. Studien visar också på betydelsen att våga agera på sin intuition, att dyslektiker och deras självförtroende och tillit till sitt omdöme växer genom att hantera utmaningar, vilket gör dem mindre påverkade av yttre negativa åsikter.

En omdefiniering av dyslexi

Lindströms forskning drar en tydlig slutsats: Dyslexi är inte nödvändigtvis en nackdel. Tvärtom kan dess utmaningar omvandlas till betydande entreprenöriella fördelar. Genom att kontinuerligt hitta lösningar på hinder utvecklar dyslektiker en unik förmåga att tänka kreativt och se möjligheter där andra ser begränsningar. Kanske är det dags att omvärdera vår syn på dyslexi – inte som en begränsning, utan som en unik resurs? Genom att stödja dyslektiska individer kan vi frigöra en enorm potential för innovation och affärsutveckling.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.