Är du redo att ta det första steget i en oändlig resa som aldrig kommer ta slut? För om du fortfarande tänker på snabba pengar är det nog bäst att tänka om. En dröm som jag, Saman Saffari, också hade en gång i tiden. Men oroa dig inte, jag ska guida dig genom mina 2 år inom e-handel och företagande samt ge dig som nybörjare eller erfaren aktör de medel jag använt mig av för att idag kunna njuta av varje destination som jag når i min e-handelsresa.
Nej till karriär som influencer
Efter att ha börjat ladda upp videor på TikTok 2020 växte min följarskara snabbt. Min snabba ökning i popularitet ledde till att jag blev beroende av likes och följare, och redan innan sommaren 2021 hade jag 60 000 följare med totalt 2.8 miljoner likes på TikTok och runt 8 000 följare på Instagram. Något som starta på skoj blev helt plötsligt min enda verklighet. I samband med sommaren 2021 tar jag studenten och likt många andra, fann jag mig vilse. Jag brukar säga att du som vill bli kirurg inte har en annan väg än att helt enkelt plugga rätt utbildning de åren som krävs. Men mitt mål var något helt annat. Jag ville inte plugga vidare och heller inte jobba 9-5 som jag dessutom också haft tråkiga erfarenheter ifrån.
Efter knappt ett år på sociala medier kunde jag tillslut bara se de negativa aspekterna och inte längre det som var skoj och intressant. Negativa kommentarer och det faktum att man offrar sitt privatliv var det enda jag såg trotts min framgång. I samband med studenten avslutade jag min karriär som influencer. Något som jag inte visste då, att detta var en destination på min långa resa i företagslivet. Något som jag inte visste då, som skulle ge mig en hel del värdefulla insikter i digital marknadsföring.
Jag fann mig i en vilsen sits och ville göra pengar. Där och då blev jag lockad till dropshipping vilket blev startpunkten för hur jag efter 2 år utvecklats till en driven företagare inom e-handelsbranschen som faktiskt nu bara ser dropshipping som ett svar på logistik och inte en hållbar affärsmodell.
Varför snabb rikedom är en bluff
De flesta av oss har hört talas om gurus och Onlinecoacher. Om du inte känner igen termerna så brukar deras meddelande se ut så här: Jag lovar dig en snabb inkomst om du bara följer mina super enkla steg och "best practices". Låter lovande visst? Problemet är att det inte alls är lika enkelt som dem påstår. Låt oss vara helt rak på sak här. Det finns inget som heter snabba pengar, ja det finns fall där människor lyckats göra en snabb affär eller där affärsmodellen rörs sig kring "snabba köp" och "snabba sälj". Men de som sysslar med sånt har ju inte lärt sig det på samma dag, eller hur? Dem har investerat sin tid och konsumtion idag, för att under en period lära sig de medel och verktyg som behövs för att nu kunna öka tillväxt och köpkraft i större siffror. Jag vill att du helt och hållet skrynklar ihop den idéen med snabba och enkla sätt att tjäna pengar och slänger den i papperskorgen. Det gjorde jag, men inte lika snabbt som du kommer göra det!
"Men de visar ju sina resultat, varför skulle de ljuga?". Det kan vara viktigt att titta tillbaka till vad man fick lära sig i skolan om källkritik. Jag säger inte att alla är fake, men jag menar att det finns ett helt annat sätt för dig att gå tillväga i ditt företagande. En till sanning är att en riktig entreprenör som har ett vinnande koncept inte kommer ta sig till sociala medier för att försöka sälja dig det konceptet. Personen kommer hålla den till sig själv, för varför bjuda konkurrenterna på det? Sanningen är följande: Om någon försöker sälja dig idéen om att bli framgångsrik, så är det bara för personen själv är en säljare som i sin tur försöker göra en inkomst på dig.
Så hur gör man?
Om du läst hela vägen hit vill jag börja med att gratulera dig! Du har visat att du är redo att ta ställning för ditt eget liv, ditt företag och/eller att du har ett öppet sinne för vad andra har och säga till dig. Och det är första punkten i hur man gör resan. Att aldrig tro att man har lärt sig nog. Det kanske krockar lite med ovan nämnda, att inte lyssna på coacher online, men du ska alltid försöka lära dig av andra. Även hos gurus så kan du lära dig en hel del. För om du faktiskt trott på vad de en gång sa, så måste du ändå erkänna att de är duktiga på att sälja.
Nästa tips - välj en affärsmodell som du är redo att ta dig an. Att bara hoppa in i något kan visa sig vara lönsamt, men gör inte samma misstag som mig. Jag öppna ett företag oktober 2021 för jag var helt såld på den enkla idéen att e-handel är otroligt lönsamt och enkelt. Som tur är köpte jag aldrig någons kurs då jag inte förstod varför jag ska betala belopp på 30 till ibland 70 tusen. Istället tänkte jag - om de klarar det, klarar jag det också. Men det tar dig inte längre än lite motivation på vägen.
Det absolut bästa tips jag kan ge dig är att inse: Resan du väljer har oändliga destinationer och varje destination har i sin tur oändliga destinationer. En enklare formulering är, om du väljer exempelvis att starta e-handel så kan en av destinationerna i din e-handels resa vara att du lär dig om SEO. SEO kommer i sin tur att sprida ut sig i flera mängder av nya destinationer som du kan utforska i din resa... osv... osv.
Vad jag försöker säga är att, e-handel är ett otroligt brett spektrum. Att du ska äga ett e-handelsvarumärke innebär att du i vissa fall behöver utöka dina kunskaper inom vissa områden. SEO, Organisk marknadsföring, webbdesign, UX osv... är i sig de verktyg och kunskaper du använder för att förstärka ditt e-handelsvarumärke och i sin tur öka tillväxt och försäljning. Men alla verktygen har sin helt egna värld som du aldrig kan lära dig nog av.
En destination som förändrade allt för mig inom e-handel var när jag insåg att min webbplats/webbshop är platsen jag säljer min produkt och min marknadsföring är där jag säljer intresset/engagemanget. Det låter ganska uppenbart, men det är inte så för alla.
Och det tog mig 1 år från att jag startat innan jag insåg det.
För dig som vill hålla på med e-handel
De digitala verktygen och metoderna inom e-handel ändras snabbt, du behöver vara nyfiken och hålla dig ständigt uppdaterad för att vara i framkant. Jag är inte heller klar med att lära mig e-handel men dessa metoder och verktyg vill jag lyfta i nuläget.
Jag starta impulsivt med e-handel under slutet av 2021 och tog ett enormt kliv bakåt under början av våren 2022. Varför? För jag förstod att e-handel är en enorm värld och att man inte bara kan hoppas på det bästa. Det är inte förens nu, 2 år efter att jag starta min resa som jag ska lansera ett nytt och hållbart varumärke. Det här kommer bli mitt första seriösa varumärke och jag kan stolt säga att jag utan stress njuter av nästkommande destinationer i min resa.
Hur gjorde jag? Jo, jag insåg att det inte finns snabba pengar, saker och ting behöver ta sin tid innan dem visar sina riktiga färger och att allas resor och destinationer ser olika ut. Stressa inte fram resultat, för det gör din hälsa ingen nytta. Ta istället ett kliv bakåt och lär dig saker i din egna takt.
Här kommer mina tips, medel och verktyg:
- Ärligt nu, jag höll på med dropshipping från Oktober 2021 till Mars 2022 innan jag fattade att namnet "dropshipping" egentligen bara står för hur din grossist eller "leverantör" skickar dina produkter direkt till kunden. Dvs, du behöver inte göra en deal med någon i Kina, det finns Europeiska grossister som säljer och tillverkar produkter och som kan i sin tur frakta direkt till dina kunder. Allt handlar om affärer och det är din uppgift att leta efter en stabil och hållbar partner vare sig du ska köpa in lager eller "dropshippa".
- Identifiera dina kunder. Att bara sätta upp något och hoppas på det bästa går inte alltid hem. När vi talar om försäljning, vill vi lära känna den produkt eller tjänst som vi ska sälja vidare. Därför skapar jag ALDRIG varumärken som ska sälja samma saker som alla andra. Skapa istället något där du lägger tiden att göra research och riktig planering. Lär känna allt som kretsar ditt varumärke och stick ut från mängden. Konkurrenter ger en fantastisk möjlighet att lära känna den marknad som du vill satsa på. Men var inte konkurrent2.0 som säljer samma sak, forma ditt egna meddelande men som är inom samma marknad.
- Du är en affärsman/affärskvinna, var inte rädd att sälja. E-handel är bara det verktyg du använder för att sälja till dina kunder. Om du inte är redo för hur man ska sälja, ta din tid och lär dig det.
- Om du verkligen vill lära dig olika destinationer på ett billigt sätt, sök då upp Udemy - En läroplattform där riktiga entreprenörer publicerar sina kurser. Du finner bokstavligen kurser i alla möjliga branscher och yrken här. Majoriteten av mina certifikat och kunskaper kommer från Udemy kurser. Disclaimer: Bara för att det är på Udemy är det inte bra, gör egen research och var källkritisk
- Dem absolut viktigaste verktygen du bör lära dig enligt mig är: SEO, Konkurrens research, CRO, Organisk Sociala medie marketing (specifikt TikTok), Paid advertising (specifikt Meta, Google och TikTok), webbdesign för e-handel, Mersälj, kundsegmentering och tillsist e-postmarknadsföring.
- Networka så fort du har chansen. Om du är ny i vuxenlivet eller har en massa tid utöver ditt jobb så råder jag dig att försöka vara på så relevanta miljöer inom din bransch som möjligt. Genom att ha en tillvaro i miljöer som event, mässor och vissa företags AW får du chansen att bygga livslånga kontakter. Kom ihåg att vara mänsklig, du ska inte networka bara för att, du ska bygga kontakter där ni båda kan hjälpa varandra och där det finns en pålitlighet.
- Hitta idoler inom din bransch. Tänk dig att du spelar fotboll. Du kanske ser upp till en riktigt duktig spelare som Messi. Varje dag tittar du på klipp om Messi och hur han gör mål och moves. Nu börjar du träna och försöka härma hans moves. Helt plötsligt kan du ett nytt fotbollstrick - det här perspektivet kan sättas i spel i så otroligt många fall. Hitta pionjärer i din bransch stora som små, nationella och internationella. Jag lovar att du tillslut kommer se ett tydligt mönster bland dem alla.
Till sist vill jag säga att vi alla har våra egna sätt att resa och nå destinationer. Det är just pågrund av våra olikheter som vi kan samlas på plattformar som Företagande.se och inspirera varandra!