Runt 70% av alla företag i Sverige upplever att det är svårt att rekrytera. Som grädde på moset misslyckas 25% av alla rekryteringar. Ingår du i de 97% av svenska bolag som utgör småföretagare, och nu söker digital eller teknisk kompetens, kan det vara klokt att tänka i andra banor.

Som företagare har du kanske märkt att de senaste åren bjudit på flera stresstest med exempelvis pandemi och lågkonjunktur på menyn. Förmodligen varken kan eller vill du nu riskera att anställa fel person. 

Ett smart sätt att minimera riskerna är att istället inleda ett samarbete med en digital byrå eller frilansare. När du anlitar en digital byrå för ditt projekt är det fördelaktigt att jämföra aktörer först. Det kan du bland annat göra gratis via tjänsten Partna. Men varför ska du ta ett kliv in i byråvärlden, istället för att anställa, när du är på jakt efter rätt kompetens?

Ett smörgåsbord av verktyg

En digital byrå sitter ofta vid ett smörgåsbord fullt av smarta verktyg, molntjänster och teknologier. Helt enkelt därför att många problem kan och bör lösas med teknik. För en enskild person skulle dock dessa verktyg snabbt bli för kostsamma. 

Vare sig det handlar om analys, projekthantering eller affärstjänster så får du som kund i byråsamarbetet, antingen direkt eller indirekt, tillgång till dessa, samt de fördelar som verktygen bär med sig.

Möjligheten att utvärdera tidigare kunder

Det fina med digitala byråer är att de är förhållandevis enkla att utvärdera för dig som beställare. De vinner helt enkelt på att vara mer offentliga än den enskilda individen. 

Byrån presenterar gärna stolt sina tidigare kunder som du kan (och bör) ta kontakt med för att ställa följdfrågor. Dessutom har du ofta möjligheten att läsa vad tidigare kunder tycker och tänker om dem i deras publika kundomdömen.

Ensam är stark, eller?

En vanligt förekommande klyscha är att påstå att “ensam är stark”. Men om du tänker efter, är det verkligen sant? Genom att anlita en byrå får du tillgång till ett kollektiv av smarta människor och kreativa idésprutor. Tillsammans kan de servera noga övervägda strategier som förhoppningsvis besparar ditt företag såväl tid som pengar. Ett mångfacetterat team innebär också att det finns någon som kan täcka upp om saker och ting skulle gå snett i projektet.

Entreprenören som rådgivare

Nästan alla företag som lyckas överleva de första svåra åren gör det mycket tack vare en eller flera entreprenörer. Ofta är det människor med en hög halt “trial and error” i sitt DNA. Är du en småföretagare som anlitar en digital byrå är det sannolikt att du kommer komma i kontakt med en sådan person. 

Entreprenören kan ge dig ovärderliga råd kring hur du kan driva ditt företag med framgång, men också vilka fallgropar du inte vill ramla ner i.

Den flexibla kompetensen

Alla företag har olika behov och framförallt olika stora budgetar. Som småföretagare kanske din budget ibland påminner lite om en volatil aktiekurs: den varierar och går upp lika snabbt som den går ner. 

Fördelen med många digitala byråer är just att de har lärt sig att vara flexibla och att anpassa sig efter dig som kund. De är vana att ha flera projekt igång samtidigt och blir ofta experter på att prioritera sin tid. Under vissa perioder kanske du inte behöver någon hjälp alls medan det under andra perioder är full rulle. Du ringer till byrån när du behöver den helt enkelt.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.