Problemet som många företagare möter är således inte att de inte har något att erbjuda, utan snarare det faktum att de inte vet hur de kan förmedla sina kunskaper på ett sätt som blir attraktivt för journalisten.
- Gå till biblioteket och läs igenom alla tidsskrifter du skulle vilja bli publicerad i. Studera vilken journalist som skriver vad, vad tidningen i allmänhet skriver om och håll ögonen öppna efter nyheter som du kan relatera till din verksamhet och dina kunskaper, tipsar Marie.
När du hittat ett ämne du tror att du kan bidra inom gäller det att föreslå vinkeln och nyheten för journalisten. Här kan det vara bra att ha ett skriftligt dokument förberett, menar Marie.
- Skriv en pressrelease med relevant information. Se också till att ha förberett bra, professionella, bilder som kan användas till artikeln. Journalisten kommer att be om detta om de väljer att gå vidare med din nyhet, berättar hon.
Var tillmötesgående
Under och efter intervjun är det viktigt att vara tillmötesgående, utan att avslöja för mycket. Är journalisten tyst betyder det inte att du måste fortsätta prata, utan tystnaden bemöts bäst med tystnad, tror Marie.
- Även om det är viktigt att du inte avslöjar mer än du tänkt, är det också viktigt att du är öppen och svarar på journalistens frågor – gör du det inte är det stor chans att journalisten väljer bort dig i framtiden. Öva med en kollega om du är nervös och förbered några svar på frågor som journalisten kan tänkas ställa, föreslår Marie.
Ett bra knep för att skapa en god relation med en journalist kan slutligen också vara att komma med nya artikelidéer och lyfta fram andra, för journalisten, relevanta personer.
- Då visar du att du är en intressant person med ett starkt kontaktnät – och det är alltid attraktivt för en journalist. Så länge du inte är reklamig eller avslöjar artikelidéer innan publicering, utan är trevlig och samarbetsvillig har du en god chans att komma med i tidningen även fler gånger, fastslår Marie Hagberg.
Text av Johanna Järvstråt