Hotell och restauranger är dessutom personalkrävande och på senare år har allt fler svenskar valt att åka ner och jobba en kortare eller längre period i Dubai. Vi har tittat närmare på vilka faktorer som bidrar till att göra svenska företag och svensk arbetskraft särskilt efterfrågade i Förenade Arabemiraten.
– Dubai byggde sin rikedom på oljan, men storsatsar också för att bli en av världens ledande turistdestination. Landet siktar på att bli en av världens tre mest besökta destinationer. För närvarande befinner sig landet på en sjätteplats över världens populäraste resmål. Det innebär förstås att man investerar mycket i hotell, restauranger och olika typer av turistattraktioner, alltifrån inomhusskidbackar till kamelracing och stora evenemang. Där finns många intressanta affärsmöjligheter för svenska företag, säger Fredrik Ahlgren, som driver rekryteringsföretaget Me In a Box och dessutom ägnar sig åt rådgivning till företag med intresse av att etablera sig i Dubai.
Allmänbildade, prestigelösa och serviceinriktade svenskar uppskattas
Dubai är det mest kända emiratet i Förenade Arabemiraten och har 2,2 miljoner invånare. Drygt 17 procent av dem är emirater, lokalbefolkning. Resterande 83 procent av befolkningen är invandrare från såväl Asien som Europa, människor som kommit till Dubai för att ta del av de många karriärmöjligheter landet har att erbjuda.
– Västeuropéer i allmänhet och svenskar i synnerhet är populära och uppskattade i Dubai. Det beror bland annat på att vi har ett gott renommé. Svenskar är kända för att vara ambitiösa, allmänbildade, prestigelösa och serviceinriktade. Det är förstås egenskaper som uppskattas i besöksnäringen, men även andra yrkeskategorier har goda möjligheter att göra karriär i Dubai, exempelvis mäklare, säger Fredrik Ahlgren.
Förståelse för det muslimska sättet att göra affärer
Det är just dessa egenskaper som gör oss svenskar uppskattade även i affärslivet. Fredrik Ahlgren påpekar att det kan vara svårt att få in en fot i affärslivet i Dubai, men företag som har lyckats bygga upp ett nätverk vittnar ofta om att Dubai verkligen är möjligheternas land. Den som vill göra affärer i Dubai bör ha i åtanke att det är ett muslimskt land, en förståelse för det muslimska sättet att leva och göra affärer på är därför en klar fördel.
– Den som lyckas göra affärer med eller etablera sig i Dubai får en användbar grunderfarenhet av att göra affärer med arabvärlden, en erfarenhet som kan komma väl till pass för den som vill expandera även i andra arabiska länder. Arabiska är landets officiella språk, men merparten av alla invånare har goda engelskkunskaper, som de ofta skaffat sig genom studier i Europa eller USA, säger Fredrik Ahlgren.
Each facility shall, together with us, the opportunity to create a unique experience. We work with creative professionals, where sound, light and interaktivet are the watchwords. Unique events are also available. Well-trained staff will take care of the visitors.
Joint marketing is via The Nordic Lounge's website and Facebook. We also provide PR and exhibitions at tourist fairs.
Our employees come from both the Swedish travel industry and travel industry who worked with tourism abroad. Our expertise is great and creative. We can benefit much from this experience to market those facilities. We can also help with production to create new products. Se mer...