Första gången du ska ha ett affärsmöte med en amerikan kan det hända att du möter en ”Vice President”, men du behöver inte oroa dig, det är inte Obamas högra hand utan någon med en högre chefsbefattning som du kan förvänta dig på andra sidan bordet. Exakt vilken chefsbefattning är svårt att veta eftersom titeln inte nödvändigtvis används på samma sätt i alla företag.
Är det en ”VP”, som de kallas, som sitter i företagsledningen har de oftast en ”PA” (Personal Assistant), personlig sekreterare. Denna person är det viktigt att ha en god relation till. Hon/Han har vanligtvis full koll på chefens schema och sitter ofta på mycket information.
Efter de initiala artigheterna är det ”down to business” som gäller. Se till att vara påläst och var rakt på sak. Om det är några utestående punkter efter mötet som ska avhandlas via e-post förväntas du ofta vara tillgänglig även utanför arbetstid.
De flesta amerikaner som håller på med affärer stänger sällan eller aldrig av jobbet och någon semester är det inte heller att tala om, bara ett par veckor per år. Den enda tid som anses mer eller mindre ”helig” och när de flesta stänger av jobbet är vid ”Thanksgiving”.
När det kommer till klädsel är det alltid bättre att vara mer ”överklädd” än tvärtom. Bra att veta är att på östkusten är de vanligtvis mer strikt klädd än på västkusten.
På vissa företag har de ”Casual Friday” på fredagar, vilket i princip är detsamma som att vara fritidsklädd, men jag skulle trots det inte rekommendera att glida in i en hawaiiskjorta och en hawaiikrans runt halsen på ett första möte även om det råkar vara en fredag.
Är du osäker på vad det är för klädkod som gäller kan du höra dig för med exempelvis en kollega som tidigare haft möte med samma företag.
När ni har kommit överens, se till att få allt skriftligt och gäller det större affärer bör du även blanda in en jurist. Det är betydligt vanligare att stämma någon i USA än i Sverige så var noga med att avtalet blir rätt.
Ovan är ett axplock av saker att tänka på när det kommer till att göra affärer i USA, kom dock ihåg att du har en stor fördel från start genom att du med största sannolikhet redan är bra på engelska och började se på amerikanska filmer som tvååring.
Är du även påläst om de kulturella skillnaderna som finns när det kommer till affärer har du alla förutsättningar att skapa goda affärsrelationer med en amerikan.