Efter 20 år som trendspanare och framtidsanalytiker vågar jag påstå att AI kommer att bli den mest omvälvande tekniken under detta århundrade. Det är ett område som utvecklas så snabbt, att den som inte följer forskningsfronten har svårt att förstå i vilken oerhörd hastighet utvecklingen faktiskt sker. Precis som maskiner automatiserade många manuella arbetsuppgifter förra århundradet, kommer AI att ersätta många arbetsuppgifter som kräver tankearbete och beslutsfattande. För de flesta företag kommer detta paradigmskifte att innebära en enorm omställning.

Att ta sig an modern teknik som AI kan kännas övermäktigt för de som fortfarande försöker få till en webbsida för e-handel eller en grundläggande digital infrastruktur. Men i motsats till vad många tror måste man inte vara ett stort IT-bolag för att dra nytta av AI. Man behöver inte anställa hundratals dataingenjörer och investera miljontals kronor i infrastruktur. Vad man däremot behöver är en djupare förståelse för vad AI innebär och hur man kan dra nytta av tekniken. Att fördjupa sin kunskap är det första steget för att starta sin AI-resa.

Faktum är många av de verktyg som finns för marknadsföring, försäljning och administration redan innehåller smarta AI-komponenter. Dessa generiska lösningar kan ge en smidig introduktion till AI, då de tekniska kompetenskraven är lägre. För den som vill gå vidare tillhandahåller många av de stora IT-bolagen olika AI-moduler i form av molntjänster vilka med begränsad kunskap kan utnyttjas. Trösklarna sänks kontinuerligt och att på olika sätt dra nytta av AI i affärsverksamheten kommer att vara ett helt vedertaget förfarande inom en snar framtid.

Även om du själv tänker att du kanske avvaktar ett tag till så finns det poänger att vara tidigt ute. De flesta av dina konkurrenter, partners och leverantörer tittar sannolikt på hur de kan dra nytta av den nya tekniken. För att inte tala om kunderna. Det är i ljuset av det ni kommer att bedömas. Om konkurrenter har geniala lösningar som effektivt löser komplicerade kundärenden och ger snabba svar, så höjer det förväntningar även på er. Om er verksamhet inte kan hålla jämna steg med andra riskerar ni att ständigt tappa mark.

Även inom offentlig sektor sker en snabb utveckling av AI, vilket gör att även deras förväntningar höjs på leverantörerna. För att ta några exempel. Bolagsverket använder AI för att kategorisera flöden av inkommande handlingar, vilket sparar mängder av manuellt arbete. Hallands sjukhus arbetar med datadriven sjukvård och har oöverträffad kvalitet och effektivitet vid jämförelser – dessutom med ett ekonomiskt överskott. Riksarkivet arbetar med AI för att tillgängliggöra historiska handskrivna dokument digitalt. Lägg till detta ett stort antal kommuner som har kommit i gång med AI så förstår vi att det allt oftare kommer att vara ett urvalskriterium i framtida upphandlingar.

Som företagare kan man inte hoppa på alla trender och nya tekniska innovationsvågor. Men om man ska välja någon våg att surfa på under 2023 så är det AI. Att ignorera detta monumentala teknikskifte, vore lika illa som att tidigare avfärda datorernas intåg eller internets genomslag.

Peter Siljerud är författare, talare och omvärldsanalytiker med särskilt fokus på trender inom teknik och kommunikation. Aktuell med boken AI för offentlig sektor, utgiven av Liber.

Mer om AI: Hjälpmedel med artificiell intelligens som hjälper ditt företagande


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.