För många kan tanken på att starta företag och livet som egenföretagare kännas som långt borta. Känslan av att det finns tusentals saker att hålla koll på eller som kan gå fel stoppar många i att ta nästa steg mot drömmen om eget. Men behöver det verkligen vara så långt bort? Här kommer Jacob Wennerlunds tre handfasta råd för att våga – och lyckas – som nyföretagare.
Känslan av att det finns tusentals saker att hålla koll på eller som kan gå fel stoppar många.
Råd 1: Övervinn inre och yttre kritik
Innan jag startade som företagare för första gången så hade jag hundratals ursäkter och rädslor som hindrade mig från att ta det första steget; ”folk vill inte betala tusentals kronor för detta”, ”jag kan inte marknadsföring tillräckligt bra”, ”jag vet inte hur man gör hemsidor”, o.s.v.
Och även om jag brann för ’personlig utveckling’ så intalade jag mig någonstans att det var ett mättat område och att det var svårt att starta eget företag inom området. Dessutom brukade jag höra samma gamla fras igen och igen; ”ah det låter kul, men kan man leva på det?” – Idag driver jag bl. a. Social Academy och mina kurser och program har genomförts av tusentals personer.
Ofta så begränsas vi nämligen av andras begränsande föreställningar. Eller av våra egna begränsande föreställningar – ända tills vi provar oss fram och får en ny övertygelse.
Vad är det du intalar dig själv om din affärsidé? Om din egen förmåga? Om det att vara företagare? Hur låter du dig påverkas av andras kommentarer och åsikter kring din idé?
”Det finns ingen som vill köpa det där” eller ”man måste ha X, Y, Z för att kunna det där, och det har inte jag.”
Istället för att begränsa dig själv så utmana din inre kritiker och ta inte allt som andra i din närhet säger för att vara hela sanningen. Hur kan du istället ta reda på hur det verkligen ligger till? Hur kan du ta reda på om det verkligen finns en marknad för det du vill erbjuda? Hur kan du lära känna din målgrupp och deras problem så att du kan bidra med relevanta lösningar?
Utmana din inre kritiker och ta inte allt som andra i din närhet säger för att vara hela sanningen.
Råd 2: Starta bit för bit – och lär dig på vägen
Ekonomi- och administration. Marknadsföring. Juridik. Webb- och IT... Det kan kännas som att det finns en hel djungel av områden att ta sig an och som egenföretagare och entreprenör får du ofta axla flera roller. Det är därför en god idé att få en bra förståelse för flera områden.
Dock behöver du absolut inte vara expert på allt. Det räcker att du lär dig det som är relevant just för din affärsidé.
Den goda nyheten är att när du väl har lärt dig hur en process går till, så har du lärt dig det. Och precis som det är lika självklart för dig att till exempel kunna recepten på din favoritmat, så kommer dessa områden också vara lika självklara för dig när du väl lärt dig det.
Till exempel så kan jag den affärsjuridik som berör min verksamhet. Jag kan bygga hemsidor med Wordpress. Jag kan min kundmålgrupp och deras behov. Jag kan digital marknadsföring och försäljning.
Samtliga områden var för mig en gråzon när jag startade. Idag är det självklarheter.
Istället för att känna dig överväldigad så börja med att ställa dig själv rätt frågor. Vad exakt är det jag behöver veta eller kunna inom vilket område för att förverkliga min affärsidé? Vad är nästa steg på vägen?
Och ta sedan steget.
Råd 3: Det finns alltid en väg framåt
Efter att ha tagit de första stegen så är det normalt att det blir några fel eller att man fastnar lite på vägen.
Kanske känns det som att du inte vet hur du ska göra för att ta dig vidare just nu? Kanske fungerade inte marknadsföringskampanjen som du tänkt dig? Kanske var det ingen som köpte något?
Använd dig då av följande inställning: “Det finns alltid en väg framåt. Du måste bara ha rätt förståelse, strategi eller metod. - och om det inte har fungerat hittills, får du byta ut en eller flera av dessa tills det blir rätt.”
Ibland har du inte tänkt ut rätt strategi än.
Ibland har du inte den bästa eller mest relevanta metoden än.
Och ibland har du helt enkelt inte rätt förståelse eller den information som du behöver just nu.
Börja med att analysera nuläget och fråga dig själv: Vad exakt är problemet och var kan lösningen finnas? Vad måste du förbättra och hur kan du gå tillväga? Finns det någon som gjort detta innan som du kan lära dig av?
Om du går i startgroparna för att bli egenföretagare så kom ihåg följande för att våga starta (och lyckas) som nyföretagare:
1. Övervinn inre och yttre kritik.
2. Starta bit för bit genom att lära dig på vägen.
3. Var säker på att det alltid finns en väg framåt.
Här på företagande.se är en bra startpunkt för att påbörja resan som egenföretagare.
Lycka till!
Jacob Wennerlund,
Grundare av Social Academy