Här kommer sju tips på hur du kan göra en smart marknadskampanj med små medel. För ofta handlar det inte om en stor budget, utan mer om kreativitet och hantera det som finns att utgå från. Tipsen kommer från redan framgångsrika företag.
1. Experimentera med nya målgrupper
Det är viktigt att inte glömma bort de kunder som finns utanför företagets huvudmålgrupp. Där finns alltid nya möjligheter. När tid ges genomför vi undersökningar eller små riktade kampanjer till dessa kunder för att se vad de har att säga. Allt som oftast lär vi oss något nytt som vi även kan använda oss av i senare lanseringar. – Todd Miller, marknadspartner, The Archer Group
2. Satsa på sammankomster
Ta reda på var era kunder och prospekt brukar samlas. Gå sedan dit och träffa dem genom t.ex. att sätta upp en monter eller erbjuda er att inta scenen och hålla en kort utbildning eller någon annan passande information. Ett annat sätt är att bjuda in kunderna till en fest och be dem ta med familj och vänner. Ta tillfället i akt att fråga kunderna vad de tycker och vad de efterfrågar. Efter mötet är det sedan viktigt att följa upp genom att skicka ett tackkort och kanske ett erbjudande till kunden så de minns er och era produkter. – Linda Worrell, VD, Red F
3. Sociala nätverk och sponsrade diskussioner
Folk älskar att diskutera allt och inget och lägga fram sin åsikt. Bloggar, diskussionsforum och artikelkommentarsfälten är fulla av människor som vill synas och höras. Spelar du korten rätt kan dessa forum vara ett bra ställe att synas med er produkt. Att starta konversationer och få folk involverade kan vara ett utmärkt sätt att få folk att notera ditt företag. Var bara noga med att hålla er till ämnen som skapar ett intresse och samtidigt inte skriva så det uppfattas som du säljer. – Kevin Roddy, Chef på kreativa avdelningen, Publicis & Hal Riney
4. Förknippas med stora event
Att sponsra ett stort event innebär oftast stora kostnader så försök hitta andra sätt att få er att förknippas med ett event. Ni skulle istället kunna vistas nära eventet och locka kunderna till er. Var då noga med att se till att ge varje kund en bra upplevelse. För tycker man en produkt eller ett företag är bra så berättar man det gärna för andra. – Maneesh K. Goyal, VD, MKG
5. Betona din marknadsföring
I perioderna mellan era olika marknadsföringskampanjer kan det vara bra att betona det ni haft i tidigare kampanjer genom olika sociala medier. På så sätt förtydligas och förlängs företagets budskap även efter t.ex. en reklamkampanj. – Jose Villa, Grundare och VD, Sensis marknadsföringsbyrå
6. Prova nya format
Låt kunderna sköta marknadsföringen. Att ge sina kunder olika fördelar såsom rabatter mot att de framhäver företaget i sociala medier är en effektiv och billig marknadsföringsstrategi. På så sätt når ni ut till fler människor snabbt samtidigt som det är kunden som gör jobbet. – Robert Victor, marknadschef, Appssavvy
7. Följ upp gamla leads
En smart sak du kan göra är att ta fram en lista på folk ni tidigare varit i kontakt med men som då inte köpte er produkt. Även om de just då inte ville köpa så har de ändå visat ett intresse. Det kostar inget och kan visa sig vara riktigt givande. – Dan Feldstein, medgrundare och marknadschef, Red Ventures
Källa: inc.com
Även punkt 7 är mycket bra och effektiv utan någon större insats! Många kan eller vill av olika anledningar inte köpa när man kontaktar dem. Men det kan ändras en tid senare. Särskilt nu inför nyåret då flera inser att de behöver bränna sin budget för att inte bli tvugna att skatta bort sina hårt förvärvade pengar 🙂 Se mer...