1. Dyra kontorslokaler
Många småföretagare kan börja arbeta hemifrån eller använda coworking-utrymmen istället för att binda sig till dyra hyror. Om möjligt, sätt dig på ett café ett par dagar i veckan för att byta miljö.
2. Avancerad hemsida
I början kan en enkel hemsida med gratis tema från Wix eller WordPress fungera alldeles utmärkt. Du behöver ett “visitkort online” och ibland kan en sida på Facebook eller någon annan social plattform också räcka långt.
3. Professionella trycksaker och grafisk profil
Logotyp, grafisk profil och marknadsföringsmaterial kan idag göras med hjälp av AI till ingen eller väldigt låg kostnad. Sök på internet efter gratis onlineverktyg. Canva kan exempelvis lösa det för ett par hundralappar som en grafisk designer tar tusentals kronor för att utföra.
4. Visitkort
Hur ofta får du ett visitkort idag? Om du inte jobbar regelbundet med fysiska möten, nätverksträffar eller går på event eller mässor är troligen visitkort mindre viktigt. Lägg till en bra signatur i din mejl istället.
5. Lager eller inventarier
Om du säljer produkter, överväg att köra igång med en liten lagerhållning eller dropshipping istället för att köpa in i ett stort lager. Om kunden inte förväntar sig blixtsnabba leveranser kan du också beställa först när du tar emot en order.
6. Den senaste utrustningen
Köp bara den utrustning du verkligen behöver för att starta verksamheten. Begagnat kan spara pengar och leasing kan hålla uppe likviditeten.
7. Omfattande företagsförsäkringar
Vissa försäkringar kan vara viktiga beroende på bransch och investeringar, men vanligtvis kan du undvika överdrivna och onödiga tilläggstjänster i början.
8. Anställa personal och hyra in konsulter
Att anställa innebär höga kostnader och det tar inte sällan månader innan medarbetaren drar in sin egen lön. Konsulter är också dyrt. Här gäller det att ha fingertoppskänsla och noga överväga när din egen arbetstid ska läggas över på andra.
9. Dyra programvaror
Bokföringsprogram och andra program och tjänster med löpande månadskostnad tickar snabbt iväg. Överväg en gratisvariant till en början för att sen växla upp vid behov.
10. Copywriting
Säljande texter kan vara avgörande för att nå nya kunder men med AI kan vem som helst idag sätta ihop bra texter och material för marknadsföring. ChatGPT använder till exempel många för att både skriva innehåll till hemsidan, copywriting-texter till mejlutskick och sociala medier.
Om du prioriterar vad som verkligen är nödvändigt för att driva verksamheten kan du spara mycket pengar. Vanligtvis är det just likviditeten som knäcker nystartade företag. Att undvika onödiga utgifter kan vara det skiljer den som lyckas och den som går i konkurs.