Sociala medier är fortfarande underutnyttjat av många småföretagare och entreprenörer. Många känner osäkerhet att använda dem i sin professionella roll. Men här finns stora möjligheter för den som förstår hur man använder kanalerna rätt.
Sociala medier växer med raketfart
4 av 5 svenskar använder sociala medier, eller uttryckt 83 procent av alla internetanvändare gör det. Sociala medier är därmed en integrerad del i de flesta människors vardag.
Generation Z, födda från mitten av 1990-talet, kommer snart att vara i majoritet bland världens befolkning. Generation Z vet inte hur världen såg ut innan internet och för dem är den digitalt genererade relationen inte självklart mindre värd än den fysiska. Detta kommer ytterligare att påskynda förändrade konsumtionsbeteenden och mediekonsumtion.
Misstron mot stora företag gör att vi istället attraheras av personer och influencers som inspirerar till dialog och engagemang.
Men krasst innebär det också att du med hjälp av sociala medier och digital marknadsföring kan nå ut till kunder enklare och billigare än tidigare.
Vad är sociala medier?
Det som kännetecknar den här typen av medier är de ger möjlighet till interaktion och att innehållet är användargenererat. Mediet blir det som användarna gör det till. Plattformar som Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter och Youtube har funnits länge och på snabb tillväxt är Snapchat (med en lite yngre profil) och Pinterest där användarna kan ladda upp bilder.
Du använder säkert flera av dem privat men hur kan använda dem i din profession och yrkesroll?
Du behöver inte vara Isabella Löwengrip, som utifrån sin bloggprofil Blondinbella byggt ett helt företagsimperium. Inte heller ska du jämföra dig med de stora företagen som har en hel stab av medarbetare som på olika sätt hanterar sociala plattformar. Du ska göra det utifrån dina förutsättningar.
När är sociala medier bäst att använda för småföretagare?
Det finns inget enkelt svar på den frågan eftersom varje företagarens situation är unik, men det är i synnerhet tre områden där sociala medier visat sig fungerat väl:
- Vid rekrytering både i den meningen att direkt rekrytera via de sociala plattformarna men också indirekt att man genom sin närvaro visar att man ett intressant och framåt företag. I det första fallet blir kostnaden betydligt lägre än att gå genom en rekryterare, förutsatt att du fått till kravprofilen så du får rätt sökande.
- Sälj och prospektering är ett annat område där du genom dina aktiviteter på plattformen både kan identifiera och generera leads och prospekts.
- Bygga det personliga varumärket, i syfte att bli ett trovärdigt språkrör för vissa frågor.
Grunden, oavsett syfte, är din förmåga att skapa engagemang bland följare och kontakter.
Hur gör man? I del #2 presenterar jag en checklistan för närvaro och engagemang i sociala medier.