Pinterest som kommunikationsplattform

Visste du att den populära bilddelningstjänsten Pinterest har sedan några år tillbaka har ett koncept som gör det möjligt för dig som företagare att nyttja Pinterest tjänst för att främja din verksamhet?

Konceptet kallas ”Pinterest för företag” och innefattar tjänster som låter dig marknadsföra ditt varumärke med hjälp av denna smarta tjänst som bygger på så kallade ”Pins”. Med denna tjänst kan dina kunder följa ditt företag genom ditt Pinterest-konto och du kan som företag ha koll på besöksstatistiken med Pinterests egna funktion för analys

pinterest kommunikation

Analysfunktionen sitter längst upp till vänster på din användarprofil och täcker tre kategorier av statistik: Översikt, Profil och medlemmar du når ut till.

Varför Pinterest?

Vad är då fördelarna med Pinterest kanske du precis som mig frågar dig själv? Den här lösningen må vara bäst lämpad för företag som producerar eller jobbar mycket med grafiskt material som design och hemsidor, men den lämpar sig givetvis även väl för i stort sett vilken verksamhet som helst.

En bild säger mer än tusen ord sägs det, varför inte använda sig av det här i marknadsföringen av ditt företag. Idag används bildmaterial allt mer frekvent i sociala medier och i kommunikationen med kunder så varför inte haka på tåget med den här smarta tjänsten som förser med bra verktyg för dig som egenföretagare och som vill tänka utanför boxen när det gäller att kommunicera med din målgrupp.

Kanske är ni ett företag som jobbar mycket med så kallad content marketing och är flitiga på att producera infografiker och guider för era kunder, då kan ni enkelt skapa en anslagstavla som samlar allt grafiskt material som ni sedan kan dela med era följare på Pinterest.

Sedan kan ni slutligen se resultaten av ert arbete via Pinterest analysfunktion där man kan se genomsnittliga antalet besökare per månad samt hur många som spanar in dina ”Pinnade” bilder. Kanske sysslar ni inte alls med produktion av innehåll utan har helt enkelt en bra produkt som ni vill visa upp för en så bred målgrupp som möjligt, även då är Pinterest bra då de 2015 hade cirka 73 miljoner användare över hela världen, enligt sajten navigator.se

pinterest företag pin

En typisk ”pin” (till vänster) i form av en infografik, längst upp till vänster av pinen finns möjligheten att spara denna till sin egen profil.

Hur går det till?

Att skapa ett konto för företagare på Pinterest är enkelt. Om du redan har ett konto på Pinterest kan du enkelt konvertera detta konto till ett företagskonto och ta del av alla fördelar som det innebär för din kommunikation med din målgrupp.

Jag har i veckan översatt innehåll för Pinterest sajt och jag imponerades av deras lösning för företagare vilket verkligen visar på att de hänger med i svängarna bland giganter som Google och Facebook när det kommer till sätt att marknadsföra sig online.

Dessutom förser Pinterest med möjligheten till att ha affiliates på din Pinterest-sida vilket gör den här plattformen ännu mer attraktiv för annonsörer och det skapar bra förutsättningar för ditt företag att marknadsföra din produkt eller tjänst, antingen genom den direkta kommunikationen i form av kommentarer och ”likes” i anslagstavlor eller genom länktrafik från dina affiliates.

Vad kan det resultera i?

Att använda Pinterest för företag kan resultera i att fler kunder ser er hemsida och dessutom ert eventuella grafiska material som ni producerar kan få sig en boost när användare sparar era Pins i sina anslagstavlor, och kan därför leda till en viral succé, allt är möjligt med dagens snabba informationsutbyte! En riktig framgångssaga inom Pinterest är sajten buzzfeed.com som märkte av en betydlig ökning av trafik från ett inlägg 2012 som handlade om 31 enkla ”Gör det själv-projekt” som blev virala med 2,3 miljoner visningar på det första inlägget. Enligt Buzzfeed själva har Pinterest ”en längre livscykel än andra sociala medier, och fortsätter driva trafik i månader”. Har du inte provat Pinterest än är det på tiden att göra detta!

Gillade du den här artikeln? Dela den gärna på sociala medier! Jag heter Jimmy Timm och är en inbiten språkälskare, skribent och kommunikatör. Vill du ha hjälp med ditt företags kommunikation med era kunder kontakta mig på min angivna e-postadress på min profil här på företagande.se

På återseende och hoppas vi ses snart!

Jimmy Timm
Frilansöversättare och kommunikatör

Källor:

business.pinterest.com/sv
navigator.se

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.