I en husbil på en parkeringsplats i Linköping sitter jag och pratar med Björn Lindhe, som äger och driver företaget Svetsansvarig i Sverige AB (svetsansvarig.se). Björn är 39 år och specialist inom svets och rådgivning inom svets. De jobbar även med utbildningar och inspektionsuppdrag inom stålbyggnation.
Svetsbranschen är inte lik många andra branscher. Det finns idag svetsande företag som inte har en e-postadress eller hemsida, men de har en verksamhet som fungerar med kunder och lönsamhet.
Björn Lindhe tycker det är otroligt hur restriktiva vissa företag är mot nymodigheter, och trots det har kunder som ger dem jobb. De jobbar fortfarande med den traditionella faxen.
Björns företag har en mobilanpassad hemsida och finns på Facebook och Linkedin. De gör även traditionella postutskick för att nå de kunder som inte går att nå på något anat sätt.
Björn Lindhe är tredje generationen inom stål och svets på sin pappas sida och fjärde generationen på sin mammas sida. Huvudkontoret finns i Hjortsberga utanför Alvesta i Småland. Björns farfar startade en bysmedja 1934 som sålde radioapparter och cyklar.
Verksamheter utvecklades under 50 och 60-talet till att man producerade egna hängrännor och stuprör under namnet Libyprodukter. De sålde även staket via en möbelhandlare, som skickade över hela Sverige. Dessa staket finns kvar än idag, berättar Björn.
Björn växte upp i denna svetsmiljö, och utbildade sig sedan även till svetsingenjör och valde den banan för att hålla kvar vid arvet. Men han har också växt upp i en företagarmiljö, och vet egentligen inte om något annat än att vara företagare. Han läste också kurser i marknadsföring och ekonomi. Det känns bra att ha den kunskapen i rollen som VD, säger Björn.
Företaget, som startades 2011, består idag av sex anställda och några underkonsulter som anlitas vid utbildningar och stora inspektionsuppdrag. Tidigare var en stor del av uppdragen i Norge, men på grund av oljekrisen har verksamheten dragits ned.
Skall man vara flexibel och nå kunderna snabbt, är det inte alltid hotell som är det mest flexibla. Då är en husbil jättebra, speciellt om du kommer fram sent till ett nytt arbetsställe. Maten och sängen är med, säger Björn.
Det gäller att nå kunderna fort. De kan vara i Stockholm, Göteborg och Norge. Affärsidén bygger på att vara nära kunderna över hela Sverige, ibland även i Polen, Skottland, Saudiarabien och Kina.
Svetsansvarig är idag ett etablerat varumärke, många i branschen känner till det, säger Björn. De har från början jobbat kreativt med marknadsföring och profilering. Orange är en genomgående färg i all kommunikation.
Den första utmaningen när företaget startade var att få tag på bra medarbetare som ville se världen, som inte bara ville hålla sig på hemmaplan. Uppdragen var inom kärnkraft, offshore och komplicerade broprojekt. -Och vi har verkligen lyckats med detta genom åren, säger Björn.
Det har varit svårt att hitta svetskunnigt folk i Sverige, att hitta någon som gillar att resa och utmaningen att inte alltid veta vart man skall. Du kanske får halva informationen när du åker och andra halvan får du plats.
Det tuffaste för Björn har varit personal. Dels att hitta rätt personer att anställa och sedan att göra sig av med folk när uppdragen minskar. Man blir som en stor familj när man jobbar tillsammans, säger Björn. Det är viktigt att de som slutar får en bra relation till deras tidigare arbetsgivare. De kanske blir kunder eller ambassadörer till nya uppdrag.
Det bästa sättet att få kunder är att vara rak och korrekt i våra uttalanden, att vi ger teknisk information som är värdefull för kunden, säger Björn. Det gäller att bygga ett förtroende hos kunden.
Mässdeltagande ger en del uppdrag. Facebook ger överraskande mycket uppdrag och via hemsidan kommer det in uppdrag. Det finns ingen enskild aktivitet som ger kunder, säger Björn.
Ju mindre digitala kunderna är ju viktigare är möten med kunderna. Mässor fungerar jättebra för denna kategori kunder. Det kan hända att mindre kunder kommer in i montern och har en liten fråga, som sedan utvecklats till något större. Gamla kunder som har glömt bort en, kommer in i montern och återupptäcker oss för att vi har utvecklat en ny tjänst eller utbildning som de är intresserade av, säger Björn.
Vår största framgång hittills var en norsk kund som behövde mycket hjälp. Vi hade utbildad personal som kunde sättas in direkt, berättar Björn Lindhe. En annan framgång var framtagningen av ett elektroniskt system för ISO 9001 och svetsrelaterade standarder.
Utbildningarna som vi håller inom svets och stallbyggnad har gått bra. Vi har fått fina omdömen från elever.
Ett av de mest spännande uppdragen Björn Lindhe jobbat med var på hemmaplan. En gång och cykelbro över järnvägen i Alvesta. Där var han huvudbesiktningsman-stål. Det var speciellt att få vara på hemmaplan. Man blir inte profet i sin egen stad, tror Björn.
Sen finns de så kallade skitjobben. Det är grundläggningsföretagen som är ute på någon åker och bankar ner rör och spontmaterial. Det är fantastiskt trevliga människor som har ett otroligt skitigt jobb. Efter att ha ramlat framlänges i leran och kommer in i arbetsboden och möter dessa människor är en höjdare. Det är roligt att vara ute i verkligheten och se människorna och tekniken, säger Björn.
Ledarskapet är en utmaning för Björn. Man måste ha en nära dialog med alla anställda. Han försöker ha kontakt med alla varje vecka. Det viktiga är att känna sig sedd.
För att utvecklas själv läser Björn en hel del ledarskapsböcker. En bra bok är "Tillbaka till apstadiet". Han har även gått ledarskapsutbildning, UGL. Under en vecka sitter man tillsammans i en grupp med okända människor, som man skall lära känna. -Det har varit mycket utvecklande för mig, och jag jobbar på att gå från att vara chef till att bli ledare.
Björn har anlitat en extern konsult för affärsrådgivning, man ser inte alltid den bästa lösningen på egen kammare, menar Björn. Om du vill veta hur vägen ser ut framför dig, fråga dem du möter, är ett av Björns talesätt. Den äldre generationen har mycket att tillföra, bara man frågar dem tillräckligt.
Ta hjälp med det som du inte kan själv. Skapa en profil som är likvärdig genom alla medier. I teknikkonsultbranschen vinner man på att vara korrekt.
Här är samtliga poddar från Entreprenörsdriv: