Rekrytera rätt handlar om lönsamhet, lojalitet och långsiktighet. Att få med rätt människor som kan bygga vidare på de värderingar och den kultur som verksamheten står för. Personer som kan axla ansvaret som rollen kräver. Förväntningar och krav måste vara tydliga och greppbara, allmänna floskler blir svårare att leva upp till. Att anställa rätt medarbetare är bland det viktigaste uppdraget du har i alla typer av företag. I serviceintensiva verksamheter är det helt avgörande, oavsett om det gäller timanställd extrapersonal eller fast anställda medarbetare.
Fick för många år sedan rådet av en av de chefer jag träffade för en tjänst där jag var en av kandidaterna: "Vi har råd att anställa fel. Du har inte råd att ta fel anställning. Gå hem och fundera om du verkligen vill ha jobbet och matchar förväntningar, krav och de värderingar vi står för."
Meningarna har följt mig sedan dess. När jag stöttat rekryterare med beteendeprofiler och drivkraftsanalyser i egenskap av ledarskapscoach, samt när jag de senaste fem åren själv anställt säsongpersonal till det egna turist- och upplevelseföretaget. Det är smickrande att få ett jobberbjudande, risken är att du som medarbetare säger ja av fel orsak.
Att företag har "råd att anställa fel" är givetvis en sanning med modifikation. Det kan bli mycket kostsamt att anställa "fel" medarbetare. För en liten verksamhet kan det vara helt förödande. Medarbetare som inte ger det som CV:t utlovat. Medarbetare som inte gör det de vet. Medarbetare som snackar mycket och levererar mindre. Människor som kanske kan, men inte helt och fullt vill. Jag har träffat allt för många av den sistnämnda sorten. Det krävs en mycket bra klinisk blick för att sålla agnarna från vetet. Inte minst när du inte har möjlighet till djupanalyser och längre rekryteringsprocesser.
För att kunden och gästen ska få ett minnesvärt och magiskt möte i varje kontakt med medarbetaren krävs både kunskap och vilja. Men vilja övertrumfar i de flesta fall kunskapen.
Kan man något men inte vill, hur blir det gjort? Eller blir det gjort överhuvudtaget? Vill man något, men inte kan, blir det gjort.Oftare. Och min övertygelse är att resultatet också blir bättre.
Oavsett vad du gör brukar jag prata om "högsta standard är den lägsta nivå". Det tar ofta lika lång tid att göra rätt som att göra fel. Jag förringar inte kunskap, diplom eller betyg från de fina skolorna.
Men det handlar om att matcha arbetsuppgiften, ansvaret och rollen med rätt attityd. Det finns inga jobb som är bättre eller sämre än andra. Det kanske istället handlar om dålig matchning från den som anställt personen.
De senast fem åren har jag själv haft möjligheten att rekrytera och träna ca 60 personer för att snabbt komma igång i jobbet och leverera högsta standard. Några har arbetat 40 timmar, andra har arbetat nästan 300 timmar under samma korta säsong. Den som arbetat 300 timmar är utan undantag bättre på att leverera.
Rätt förväntningar och krav ska matchas. Detta är inte alltid tydligt i rekryteringssammanhang vilket vi alla vet som lästa en platsannons. Min uppmaning till dig som söker jobb är att verkligen ställa frågan: Vad förväntas av mig? Vilka krav finns? Samt även vända på frågan: Vad kan jag förvänta mig av verksamheten och chefen? Vilka krav kan jag ställa?
Vi har råd att anställa fel, men fel attityd kostar. Så jobba mer med attitydfrågan, viljan att prestera och viljan att leva upp till verksamhetens värderingar, kultur och kundnytta. Vill är en bättre kompis än Kan om jag får välja.
I veckan som kommer ska jag själv ha rekryteringsmöte igen. Sex till åtta säsongsanställda med rätt attityd ska gallras ut. Lika kul och spännande varje gång. Att finna guldkornen. Jakten på Vill kan börja.