Först ger ni pengar i friskvårdsbidrag. En konferensresa till en av annan stad. Nästa år vill ni göra något mer. Ni ökar friskvårdsbidraget. Konferensresan går denna gång till franska Rivieran. År efter år ökar ni på medarbetarnas förmåner. Nu får de träna på arbetstid, de får bonusar, tjänstebilar, fina middagar, presenter osv. Ni säger “Vem vill inte arbeta på en sådan arbetsplats som erbjuder så mycket?”
Plötsligt börjar ni höra hur det knorrar hos vissa. ”Varför måste vi åka hit, varför kan vi inte få åka dit?”, ”Förra året fick vi det i julklapp, jag vill inte ha det igen”. En känsla av otacksamhet börjar växa i er. Hur kan medarbetarna vara så otacksamma? Vet de inte om allt ni gör för dem? Ni tänker att nu ska ni minsann berätta för dem om allt de får!
Stopp!
Nu är det viktigt att ni som ledning börjar fråga er VARFÖR ni har skapat detta underbara paket med förmåner från början. Antagligen för att visa att ni bryr er om era medarbetare och skapa motivation hos dem att fortsätta att vilja göra det där lilla extra! Men har ni verkligen rätt förväntningar?
Efter mina många år som organisationsutvecklare har det blivit tydligt att medarbetare alltid kommer att knorra kring vad de får av er som arbetsgivare. För varje initiativ som ni tar höjer ni ribban och förväntningarna. Och tillslut så kommer ni att nå en platå där ni inte kan ge mer. I boken ”Välbefinnande i arbetslivet, socialpsykologiska perspektiv” skriver de bland annat att vi människor är vanevarelser. Att vi lätt adapterar, vänjer oss om vi får vara med om saker vid upprepande tillfällen. Detta innebär att hur bra förmånspaket vi än har så kommer vi efter en tid inte kunna få samma utväxling av våra medarbetare i form av engagemang och motivation.
Så hur ska ni då se på detta med förmåner?
Ni bör se dem som en hygienfaktor som bara ska finnas där som en del av ert arbetsgivarerbjudande. Ni behöver också förstå att nyckeln till att verkligen bevara era medarbetares engagemang och motivation är att först och främst arbeta med er företagskultur. För det är där ni skapar den långsiktiga effekten och motivationen.
Mina rekommendationer
- Påminn medarbetarna om allt som ni har infört de senaste åren. Det är lätt att de glömmer bort. Då blir det inte lika lätt för dem att ”klaga”.
- Låt dem jämföra med tidigare arbetsplatser så inser de nog vad de har men inte haft. Eller så kommer de med förbättringsförslag som kan göra ert erbjudande ännu bättre!
- Fokusera på att skapa en tillitsfrämjande arbetsplatskultur där ni har tydliga processer för att skapa tydliga förväntningar, visa uppskattning och ett trovärdig ledarskap.
Att arbeta strategiskt med er kultur gynnar alla! Både er som bolag, era medarbetare och slutligen kunden. Studier visar nämligen att produktiviteten ökar med 50% om ni har en hög grad av tillit.