Hämnd för EU:s handelsstyrning och passivitet mot Kina
Aktuell information visar på ett underskott på över 2 100 miljarder i handeln med EU för 2023. Trump kommer att göra allt som står i hans makt för att straffa EU för det han betraktar som ett övergrepp på USA genom styrning och digitala skatter. En sannolik start är en tullavgift på tio procent som drabbar både Europa och Kina.
En annan anledning till straffåtgärderna uppges vara Trumps frustration över EU:s ovillighet att inta ett mer offensiv hållning vad gäller tullar mot Kina och restriktioner mot kinesiska investerare.
För att ytterligare bestraffa Kina uppger rådgivare till Trump att han kan komma att bannlysa Tiktok i USA och stoppa Kinatillverkade elbilar.
Europeiska strafftullar ledde till Harley Davidson-flykt
De transatlantiska banden har förbättrats avsevärt sedan Biden tillträdde, men alla Trumps åtgärder har inte kunnat avvecklas. Tvisten om strafftullar för stål- och aluminiumprodukter från Europa har efter två års förhandlingar fått senareläggas till efter presidentvalet i november 2024.
Konflikten fick miljardkonsekvenser i form av strafftullar från EU med ikoniska amerikanska produkter som Harley Davidson-motorcyklar och Kentucky bourbon i skottlinjen. En av följderna blev att HD flyttade delar av produktionen från USA.
Trumps chanser att starta handelskrig är bättre idag
"Oavsett om de är bilarbetare, stålarbetare, teknikarbetare eller bönder, kommer han inte att stå ut med att andra länder stjäl våra jobb eller inriktar in sig på våra industrier för att förstöra", säger Steven Cheung, en av Trumpkampanjens talespersoner, till Bloomberg.
Under sin första period som president misslyckades Trump med att starta upp ett handelsuppror mot EU - lobbyister, moderata republikaner och USA:s näringsliv hindrade honom då. Eftersom många Trumpmotståndare är ute ur bilden nu är möjligheterna bättre för honom att driva igenom sina handelssanktioner.