Hur fungerar den ammoniakdrivna motorn?
Ammoniakmotorn är en typ av förbränningsmotor som använder ammoniak som sitt primära bränsle. Ammoniakens sammansättning av en kväveatom och tre väteatomer, alltså helt utan kolatomer, gör den extra aktuell i en tid när koldioxidutsläpp ständigt diskuteras.
Ammoniak har hög energitäthet vilket gör den idealisk för användning inom sektorer med stort kraftbehov såsom transportindustrin.
Toyota säger att deras 2-liters fyrcylindriga motor bränner flytande ammoniak och har en effekt på 161 hästkrafter. De menar att motorn kan minska koldioxidutsläppen med hela 90%. Motorn är utvecklad i samarbete med GAC Group som ägs av den kinesiska staten.
"Vi har övervunnit hindret med att ammoniak är svårt att bränna snabbt och börjar nu använda bränslet inom personbilsindustrin," sa Qi Hongzhong från GAC:s forsknings- och utvecklingscenter till Bloomberg.
Dessutom finns det stor tillgång på ammoniak. Idag är gödselhantering inom jordbruket den enskilt största källan till ammoniak i Sverige. Ammoniak används framförallt vid tillverkning av konstgödsel. Bönder skulle alltså med rätt teknik kunna producera sitt eget bränsle.
Efterfrågan på en sådan motor skulle med andra ord vara enorm.
Kolla filmklippet för en närmare genomgång av motorn:
Utspelet möttes av ramaskri
Toyotas VD Koji Sato, som tillträdde i våras, möttes av protester efter sitt utspel om att elmotorns tid är över. Men han har även fått många att applådera av de som inte är fullt lika exalterade över elbilsindustrins intåg. Elbilen är fortfarande ny på marknaden och problemen med bland annat batteritillverkning, framförallt brytningen av litium, och batteriets livslängd, gör att elbilens framtid är allt annat än säker.
Tror du ammoniakmotorn är framtiden?
Är detta nådastöten för den eldrivna bilen?
Kommentera nedan.
Klara man av emmissionsnivåer, låga tillverkningskostnader, infrastruktur i kombination med låg förbrukning kan det bli en vinnare.
Går det dessutom att använda i gamla befintliga motorer kan det vara slutet för elbilen.
Låter för bra för att vara sant, ska bli intressant att följa. Se mer...
För att tillverka svartkrut.
Som också hade med gödselstacken och djur urin.
Att göra.
Inget är nytt under solen.
Kolvmotorn kommer aldrig att dö pga. dess mångsidighet.
Den kan konverteras och köras på i princip nästan vad som helst.
Till och med vatten och sprit.
Vilket kallas för ångmotor.. avgaser, någon…!?!.. Se mer...