"Denna typ av teknik för att fånga koldioxid i atmosfären utvecklas snabbt inom infrastrukturindustrin," sade Naoaki Ito, projektets chef för GR-fordonsutveckling. "Men såvitt vi vet är Toyota det första företaget som testar denna teknik i ett fordon."
Nyckeln är en keramisk katalysator i filtren belagd med ett koldioxidabsorberande medel utvecklat av Kawasaki Heavy Industries. Tekniken liknar den som används i typiska avgasrör.
Kazuo Tanaka från Kawasakis avdelning för energisystemforskning förklarar hur absorbenter suger upp koldioxid genom direkt luftinfångning.
Det finns två filter. Ett är monterat i ingången till luftrenaren, som suger in 60 liter utomhusluft varje sekund. Det andra filtret sitter i fronten av motorutrymmet, längs den väg motoroljan tar när den cirkulerar för att smörja motorn. Motorns värme frigör koldioxiden.
Tekniken kan tillämpas på alla fordon med en motor, även bensindrivna.
Toyotas diversifierade tillvägagångssätt, som förespråkas av ordförande Akio Toyoda, har inte sällan förlöjligats av investerare, miljöaktivister och entusiaster för elbilar. Dessa har efterlyst en snabbare övergång från förbränningsmotorn till fullständigt elektriska fordon.
I en tid när elbilsmarknaden har fått rejält med grus i maskineriet (batteriet?) så kan det visa sig att Toyotas satsning har varit helt rätt.
Relaterad läsning:
Scanias VD vill att du betalar för felsatsning på ellastbilar
Tyskland överger målet med elbilar
Toyota: Elbilar kommer aldrig nå över 30% marknadsandel