Som företagare behöver man anpassa sig till marknaden, analysera och leverera en produkt eller tjänst som faktiskt efterfrågas.
Detta grundläggande marknadsekonomiska tänk verkar dock inte gälla alla företag.
Scania har nyligen flaggat för att försäljningen av batteridrivna lastbilar inte har tagit fart. Till Sveriges Radio meddelar vd Christian Levin att intresset för att köpa ellastbilar är stort men att få ändå väljer att köpa.
– Här behöver vi modiga politiska beslut som gör att fossila bränslen blir dyrare, att byta till elfordon blir billigare och att vi får elnät och laddinfrastruktur på plats. Sverige får gärna gå före och visa vägen, meddelar han till Ekot.
Med andra ord vill han alltså att politikerna ska straffa de som inte byter till elfordon och samtidigt gynna de som väljer att köpa Scanias batteridrivna lastbilar. Modiga politiker behövs för att driva igenom detta, menar han.
Christian Levin bör informeras om att fordonsägare redan är straffade med höga skatter på både drivmedel och fordon.
Vi småföretagare kan inte be politikerna att ändra spelreglerna varje gång vi gör en felsatsning. Vi kan heller inte be om ekonomiskt stöd för att rädda företaget.
Joseph Schumpeters idé om kreativ förstörelse borde även gälla Scania och andra svenska storföretag, särskilt när det är arbetare och småföretagare som får stå för notan.