– Problemet är att det många gånger blir både dyrt och tidskrävande, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, i en intervju med SVT.

Statistiken, som bygger på rapporter från kommunala konsumentrådgivare, visar att begagnade bilar fortsatt orsakar flest klagomål. Misslyckade köp blir kostsamma för konsumenterna – Konsumentverket uppskattar att värdet på de köp som det klagades på under året uppgick till 40 miljarder kronor.

– Konsumenter drabbas ofta av extra kostnader vid reklamationer, särskilt när företag inte tar ansvar för problem med varan, förklarar Fransholm.

Så undviker du dåliga köp

För att minska risken för missnöje rekommenderar Christine Fransholm, i en intervju med SVT, att konsumenter är noggranna och gör sin research innan köp.

– Kolla upp företaget du ska handla av, exempelvis via Råd och Röns svarta lista. Om ett företag finns med där, bör man verkligen tänka efter. Även recensioner kan ge en bra bild, särskilt vid nätköp.

Extra vaksamhet är särskilt viktig vid köp av begagnade bilar eller hantverkartjänster, eftersom det är köp som görs mer sällan.

– Just då gäller det att hålla sig lugn och se till att ha ett bra avtal. Ju mer information du samlar innan köpet, desto större är chansen att det går smidigt, avslutar Fransholm till SVT.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.