Undersökningen visar att företagen istället väljer att implementera AI i andra delar av verksamheten, där det inte krävs direkt kundkontakt. Exempelvis används tekniken i högre grad för datahantering, analys och orderläggning. En fjärdedel av de tillfrågade företagen uppger att de undviker AI i kundtjänst för att inte riskera att uppfattas som opersonliga.

Emma Lindgren, expert på digitalisering på Svea Bank, kommenterar trenden:

– Trots att AI utvecklas snabbt ser vi att företag blir alltmer medvetna om vikten av mänsklig kontakt i kundtjänst. Att hitta en balans mellan automatisering och personlig service kan bli avgörande för att möta konsumenternas förväntningar framåt.

Samtidigt visar undersökningen att AI fortsätter att ha en stark roll inom andra områden. Hela 57 procent av de tillfrågade tror att AI kan effektivisera säljprocesser, och 55 procent ser en potential för förbättrade marknadskampanjer. Trots minskad användning inom kundtjänst finns det alltså många företag som ser positiva effekter av AI inom andra affärsprocesser.

Läs även: Klarnas AI-kundservice gör samma jobb som 700 anställda


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.