Klarna har lanserat en AI-assistent utvecklad av OpenAI, som nu hanterar två tredjedelar av företagets kundtjänstchattar. Under sin första månad har assistenten genomfört 2,3 miljoner samtal, motsvarande arbetsinsatsen från 700 heltidsanställda, och uppnått samma kundnöjdhet som mänskliga agenter.

Tack vare högre precision i ärendehantering har upprepade förfrågningar minskat med 25%, och kunder löser sina ärenden på under 2 minuter, jämfört med tidigare 11 minuter.

AI-assistenten, tillgänglig i Klarna-appen, stöder över 35 språk och är avsedd att förbättra shopping- och betalningsupplevelser för Klarnas 150 miljoner konsumenter globalt.

Det uppskattas driva en resultatförbättring på 40 miljoner USD för Klarna bara under 2024.

Se även: 5 sätt att använda AI i ditt företag


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2024-02-29 09:46
Har ännu aldrig fått hjälp av en chattrobot, troligen får de kunder som kopplar ned och är missnöjda. Möjligen vänder klarna ryggen. Nu kan förstås allt bli bättre, men... Ett vågat steg att ta när ens produkt redan utsätts för kritik, och verksamheten går med förlust.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.