I ljuset av skandalen kring Socialdemokraternas lotteriverksamhet, S-lotteriet, framhåller Tisell att det nu är hög tid att vidta kraftfulla åtgärder mot telefonförsäljningsbranschen. Hon beskriver branschen som ett "ständigt sorgebarn" ur konsumentskyddssynpunkt.
SVT:s granskning visar att Socialdemokraterna har använt oetiska metoder i sin försäljning sedan 2008.
"Cheferna gav tips på hur man kunde luras" berättar en tidigare medarbetare.
Trots löfte från Magdalena Andersson (S) att person som känner sig lurade ska få tillbaka pengar om de hör av sig har ingen utbetalning än skett.
Enligt Tisell är anmälningar som rör telefonförsäljning ofta kopplade till vilseledande och aggressiv marknadsföring, något som är mindre vanligt vid andra marknadsföringskanaler. Hon betonar att avtal om komplexa produkter, som kan ha stor påverkan på hushållens ekonomi, inte bör ingås via telefon.
Tisell föreslår därför att ett "opt-in-system" bör införas, där företag endast får kontakta konsumenter som har gett sitt samtycke. Dessutom anser hon att man bör överväga ett förbud mot telefonförsäljning av krediter, då dessa är särskilt känsliga produkter.
Problemet med detta är att många idag har det som enda säljkanal vilket kan leda till att företag får lägga ner sin verksamhet och säga upp personal.
Visst har det funnits problem med telefonförsäljning sedan länge, men att Socialdemokraterna använder gängkriminella för att lura äldre kan nu bli spiken i kistan för en hel bransch.