Man kan tycka att det var ett ganska bra svar. Vem inte vill öka sin omsättning eller ha återkommande kunder som försvarar varumärket.
Fast frågor som hur gör man? och varför är det bra just för mig? dyker säkert upp i huvudet på en vanlig företagare. Man tror säkert att doftmarknadsföring är någonting för de stora bolagen, som har mycket pengar. Visst tänkte man samma sak när internethandeln kom.
Men när det gäller sinnesmarknadsföring så kan alla använda sig utav det och alla kan dra nytta av att marknadsföra mot kundernas sinnen. Doftmarknadsföring verkar genom den starkaste sinnet som vi har. Genom dofter skapas vår 5D upplevelse av omvärlden och doften är avgörande när hjärnan bygger känslor och upplevelser. Så kort och gott kan man säga att med hjälp av dofter kan man styra sina kunders känslor, skapa nyfikenhet och upplevelser.
Tips att tänka på innan
Användningsområdena inom doftmarknadsföring är enorma. Men det är viktigt att tänka rätt för att lyckas, precis som med all annan marknadsföring som finns. Bakom varje framgångsrik reklamkampanj och en lyckad produktlansering finns det ett enormt arbete och hundratals timmar som är lagda på planering och strategi. Jag kommer tipsa dig om 3 snabba frågor som du ska ställa dig innan du ska börja använda dofter:
Vad vill jag få ut av att använda doftsättning i min verksamhet? Innan du ska börja använda doftmarknadsföring ska du ha funderat åtminstone 10 minuter över vad vill du få ut genom doftmarknadsföring. Med hjälp av doftdesign kan man påverka människor, framkalla minnen och associationer, skapa en trevligare miljö, framkalla önskningar, avgränsa platser, stimulera till aktivitet, öka suget efter vissa varor, differentiera sig från konkurrenterna och sist men inte minst eliminera andra lukter.
Beroende vad du vill åstadkomma så kan en utbildat doftkonsult vägleda dig till rätt strategi och hjälpa dig välja rätt strategi för din doftmarknadsföring. Och ja, självklart kan man även göra det bara för att många andra använder sig av dofter men det måste fortfarande finnas en tanke bakom.
Största felet när företag använder sig av dofter och helt enkelt överparfymerar sina affärer eller skapar dofter för sina produkter, är att doften inte kan kopplas till produkten eller varumärket. Kom ihåg doftdesign måste alltid utföra en funktion!
Strategi bakom doftdesign är lika viktigt som strategi bakom vilken marknadsföring som helst.
Vad är min budget för marknadsföring?
Det är nästa fråga du bör fundera på innan du börjar med doftmarknadsföring. Dofter är ingenting som man kan ta på, eller se på men precis som all annan marknadsföring kan det förfarande kosta en hel del. Doftmarknadsföring är en långvarig marknadsföring dvs. en varumärkesbyggande marknadsföring. Du spenderar inte pengar utan investerar de.
Du investerar pengar i dina kunders minnen och upplevelser, du investerar pengar i associationer till ditt varumärke och varumärkeskännedom. Beroende på hur stor budget du har för doftmarknadsföring så kan man fånga kunden precis överallt och skapa en ständig påminnelse av ditt varumärke.
Låt mig ge ett exempel:
Du äger en detaljhandelsbutik för elektronik. När kunder kommer in i butiken så kan de känna en fräsch doft av kanske din varumärkesdoft som du har bara i dina egna butiker. Du har en installationsservice hemma hos dina kunder dina tekniker använder sig på jobbtid av varumärkesdoften som framställs bara för dig i parfymform. Kunden blir påmind om den trevliga upplevelsen i butiken genom doften från personalen. Du har även en webbshop där dina kunder kan beställa små tillhörande produkter. Du använder doften i försändelser med produkter för att differentiera dig från övriga webbshoppar. Du kanske ställer ut på en mässa eller går på ett kundmöte. Ta med dig då dina doftsatta visitkort med samma doft som du har i butiken. Möjligtvis så vill du ge en present till kunden. Skicka ett doftljus med samma doft som du har på övriga platser.
Jag menar att möjligheterna är enorma. Vill man fånga kunden på den emotionella nivån och påminna kunden om varumärket genom det starkaste sinnet, börja då med att implementera dofter i ditt varumärke.
Ett litet tips på vägen är bara att stå fast vid det. Det tar tid att bygga associationer.
Tänk kvalitet före priset
Nu har du har tagit fram en fin strategi och vet varför och hur du ska använda dofter för att lyckas. Du får en offert på ditt koncept. Överväg att inte ta den billigaste lösningen eftersom det kan kosta dig dyrt. Att välja en billig leverantör av dofter är samma sak som att be dina kunder vända och gå ut från butiken. Företag som påstår sig kunna arbeta med professionell doftmarknadsföring genom lite parfym eller en billig aerosol från Kina har fel. Kvaliteten på dofterna är avgörande för att lyckas. Är dofterna av dålig kvalitet kommer kunderna att börja klaga och man kan förstöra deras intryck för gott. Inte nog med det, du kommer troligen att förstöra din egen upplevelse om doftmarknadsföring också. Skillnaden mellan dofter och kvalitetsdofter är större än man tror!
När du väljer en doft till ditt företag be om att få känna och jämföra de olika essenserna innan du bestämmer dig, och säkerhetsställ att doften som du kommer att använda är naturlig och av god kvalitet.
I nästa och den sista artikeln i serien kommer vi att berätta om konkreta exempel från världen och tipsa om strategier och statistik från företag världen över. Vi skall även titta närmare på vad doftmarknadsföring kan göra för just ditt företag oavsett om du driver en detaljhandelsbutik, en privatklinik, en bilfirma, ett hotell, en galleria eller en restaurang.