Marknadsför du ditt företag på nätet har du säkert stött på uttrycket content marketing, eller innehållsmarknadsföring som är den svenska översättningen. Det är den nya trenden inom onlinemarknadsföring och något som många sysslar med – påstår de i alla fall.
Frågar man någon vad content marketing egentligen innebär får man ofta motstridiga svar och långt ifrån alla som säger sig hålla på med content marketing gör faktiskt det. Här reder vi ut begreppen.
För att enkelt förklara vad content marketing är för den som inte är bekant med termen kan man säga att det liknar den textreklam i brevlådan samt de tryckta nyhetsbrev som var väldigt populära marknadsföringssätt innan internet. Syftet med content marketing är alltså att genom att fortlöpande skapa intressant och värdefullt innehåll locka till sig potentiella kunder och dessutom göra dem till betalande och återkommande kunder. Till skillnad från den tryckta reklamen i brevlådan handlar dock den här nya formen av marknadsföring mindre om att presentera erbjudanden och mer om att bygga upp en välinformerad och lojal kundkrets. Man stärker sitt varumärke genom att presentera textinnehållet som ger något till läsaren och man själv är auktoriteten eller experten inom branschen.
Hur du marknadsför med hjälp av content marketing
Då metoden är så pass ny är definitionen av content marketing fortfarande något luddig. I marknadsföringsbranschen finns många starka åsikter om vad som bör och inte bör innefattas av begreppet.
En tolkning av Thomas Barregren i Resumé föreslår att begreppet kan delas upp i fyra grundprinciper.
Den första är att content marketing är all marknadsföring som ändrar eller förstärker konsumentens beteende, med syftet att locka till sig nya kunder och samtidigt binda dem till sig över en längre tid.
Den andra principen gör gällande att content marketing innebär att man skapar informativt, lärorikt eller underhållande innehåll som upplevs som ärligt och sakligt. Det ska inte ge kunden känslan av att man försöker sälja honom eller henne något.
Den tredje principen säger att content marketing görs genom medier man äger, inte sådana man hyr. Det innebär att du kontrollerar vad som publiceras samt när och var det publiceras.
Den fjärde och sista principen är att content marketing är en kontinuerlig process som kräver regelbunden publicering och systematisk produktion av innehåll.
Vissa finner dessa principer alltför restriktiva men de utgör en bra startpunkt för den som vill få en ökad förståelse för vad content marketing innebär.
Exempel på content marketing
Låter ovanstående krångligt? För att du ska få en tydligare bild av vad content marketing innebär ger vi här några exempel på vad som kan omfattas av begreppet.
1. Nyhetsbrev. Här avses inte oombedd produktmarknadsföring som dimper ned i inkorgen varje dag. För att göra nyhetsbrevet till ett verktyg i en content marketing-strategi ska det ha redaktionellt, välskrivet innehåll som skickas till dem som valt att prenumerera på tjänsten. Målet kan vara att lära kunden något nytt eller att bara roa denne.
2. Företagsblogg. Företagsbloggen är enkel att komma igång med och här finns stora möjligheter att regelbundet publicera material som är av intresse för kundkretsen. Ett bra exempel är Sveriges Radios Medieormen. SR kallar den en webbaserad ”mediebok” men den fungerar som en blogg. Här postas regelbundet inlägg om aktuella frågor som rör utvecklingen inom journalistik och media. Innehållet är intressant, tankeväckande och utbildande – samtidigt som det visar på SR:s stora kunskaper inom mediebranschen.
3. Webb-TV, podcasts och screencasts. Precis som bloggen och nyhetsbrevet kan dessa användas för att belysa olika frågeställningar eller presentera information om företaget. Många företag använder det för att visa vad som pågår bakom kulisserna – exempelvis kan man på British Airways Youtube-kanal följa expansionen av flygplansflottan. Fokus ligger på att visa upp nya, omtalade modeller som Airbus A380 och Boeing 787.
Andra former av content marketing är e-böcker, guider och webbaserade medlemstidningar för kunder.
Så lyckas du med content marketing
Här kommer några bra tips på hur du lyckas i praktiken.
1. Dokumentera strategin
För att kunna lyckas med din innehållsmarknadsföring är det viktigt att du har en strategi. Processen är som sagt kontinuerlig och det innebär att det måste finnas ett tydligt mål för att du inte ska tappa fokus. I strategin bör framgå vem du vill nå, vilket värde du kan tillhandahålla, hur du ska leverera informationen, vem som ska sköta processen samt hur du kommer att mäta framstegen och förfina arbetet.
2. Skapa bra innehåll
Riktigt bra innehåll som är underhållande och lärorikt är nyckeln till framgångsrik content marketing. Tänk därför noga igenom vad som ska publiceras. Fokusera på att producera något som kunden har användning för, exempelvis en guide till en produkt eller en analys av din bransch.
3. Publicera regelbundet
Då content marketing är en fortlöpande process är det mycket viktigt att du publicerar regelbundet. Hur ofta du publicerar beror på vilken kanal du väljer att publicera via. Gör gärna ett schema för 3-6 månader där du planerar vad du ska publicera och när.
4. Var inte rädd för att experimentera
De mest framgångsrika content-marknadsförarna är de som ständigt jobbar med att hitta på nya idéer och med att förbättra och förfina det de redan gör. För att lyckas bör du därför hela tiden utveckla din idé, samtidigt som du ser till att alla andra delar av marknadsföringen hänger med i utvecklingen. Ett tips är att välja ut ett par områden att utveckla under det kommande året. Kom ihåg att även små förändringar kan ge stora resultat!
www.banderolexperten.com
Marketing eller marknadsföring innebär = Vi lyfter fram saker vi tycker att du ska köpa
Content Marketing innebär = Vi skriver om saker som vi föreslår att du gör med våra produkter
Brand Journalism innebär = Vi tar upp saker våra kunder tycker är intressanta att göra Se mer...