1. Planera dina mailutskick
Det är viktigt att du planerar din e-postkampanj och dina mailutskick i god tid innan du ska skicka ut den. Du behöver tid för att skapa en så bra kampanj som möjligt. Här är några saker du ska tänka på när du planerar kampanjen.
Vem riktar du dig till?
För att göra din kampanj relevant för mottagaren är det viktigt att du lär känna din målgrupp. Du behöver förstå deras behov och vad de är intresserade av. När du har rätt information om dina kunder och prospekts så kan du skapa en e-postkampanj som engagerar kunderna och uppmuntrar dem att svara. När du arbetar med din målgrupp så kanske du upptäcker att det finns flera olika målgrupper som är i behov av olika saker. I så fall kanske du behöver göra flera olika mailutskick.
Vad är målet med dina mailutskick?
För att lyckas med din e-postkampanj måste du veta av det är som du vill uppnå. Vill du sälja en viss produkt direkt? Vill du få kunderna att räcka upp handen och säga, “Ja, jag är intresserad av att veta mer. Kontakta mig tack!”? Är syftet att skapa en bättre relation till kunderna? Är målet att öka kundernas lojalitet?
Vem ska skapa din e-postkampanj?
Om du inte ska skapa kampanjen själv utan låta någon annan göra det åt dig så behöver du även planera och budgetera för en eventuell reklam- eller webbyrå. Eller så ber du mig att skapa din e-postkampanj. Jag har lång erfarenhet av att skapa framgångsrika kampanjer och kan hjälpa dig med att välja vilka e-postadresser du ska skicka till, hur du ska segmentera, designa, skriva och mäta resultatet av kampanjen.
2. Ditt erbjudande
För att du ska lyckas med din e-postkampanj och dina mailutskick måste du ha ett bra erbjudande som dina kunder är intresserade av. Använd därför informationen du har om dina kunder så att du kan skicka relevanta erbjudanden och relevanta budskap. Det kan vara en bra idé att segmentera din kundlista och skapa specifika erbjudanden för varje lista. På så sätt kommer du att få ännu bättre resultat på dina e-postkampanjer.
3. Skapa innehåll som säljer
Nästa steg är att skriva relevant innehåll på ett sätt som får din målgrupp att bli intresserade av ditt erbjudanden. Det gör du genom att skriva mer om fördelarna med dina produkter än om produkternas egenskaper. Med andra ord: Skriv om kundnyttan. Vad får kunden ut av just den här produkten? Här är ett exempel:
Den här sängen är gjord i ek (egenskap) vilket innebär att den håller i minst 10 år utan att du behöver göra något (fördel). När du beställer sängen innan den 10 april får du ett bomullstäcke (egenskap/premie) på köpet som gör att du håller dig varm på vintern och sval på sommaren (fördel).
När det gäller bilder så är det bättre med “actionbilder”, det vill säga bilder när produkten används än bara en bild på produkten. På din hemsida bör du använda både “actionbilder” och rena produktbilder.
Missa inte: Checklista: Gör du de här 10 onödiga misstagen i dina mejl?
4. Se till att utskicket öppnas
För att du ska få så många som möjligt att öppna din e-postkampanj behöver du ha en bra ämnesrad. Det är det första som kunden ser och som avgör om mailet öppnas eller åker direkt i papperskorgen. Gör ämnesraden enkel, rakt på sak och berätta vad kunden kan förvänta sig när han eller hon öppnar. Berätta gärna om erbjudandet i ämnesraden om det passar. Använd inte ord som “gratis” eftersom sådana ord kan fastna i spamfilter. Du kan testa att personifiera (använda mottagarens namn) eller företagets namn i ämnesraden. Det kan öka responsen. Men om du gör det så använd inte namnet både i ämnesraden och inne i mailet för det kan sänka responsen.
5. Praktiska tips för att lyckas
Här är några praktiska tips du kan använda för att öka responsen på din e-postkampanj.
- Ge läsarna både html och en textversion av mailet
- Lägg din logo uppe i vänstra eller högra hörnet och gör den inte för stor. Kunden är inte speciellt intresserad av din logo. Han eller hon är intresserad av erbjudandet först och främst.
- Använd övre delen av mailet på rätt sätt. Skriv en rubrik som är relevant och som lockar till vidare läsning. Att berätta om erbjudandet direkt kan vara en bra idé, speciellt om mottagaren känner till produkten sedan tidigare.
- Håll budskapet så kort som möjligt. Målet är (i de flesta fall) att få mottagaren att klicka sig vidare till landningssidan för att ta del av hela erbjudandet där.
- Använd inte en massa olika fonter och färger. Håll det enkelt. Det räcker med en eller två fonter och en eller två olika färger.
- Se till att du uppmanar kunden att klicka sig vidare så att mottagaren vet vad som behöver göras.
- Se till att det går att skumma texten. Folk läser inte allt på webben. Använd gärna punktlistor.
- Se till att både bilder och länkar är klickbara.
- Se alltid till att ha med en länk där mottagaren kan avregistrera sig från framtida utskick.
6. Driv mottagarna till en relevant landningssida
Om du har lyckats få mottagarna att öppna mailet, läsa och klicka på länkarna så är du på god väg att lyckas. Men förstör inte kampanjen genom att driva kunderna till första sidan på din hemsida eller till en generell produktsida. När kunderna klickar på länkarna i mailet bör de komma till en specifik landningssida som är byggd för att få kunderna att köpa det du erbjuder i just den här kampanjen. Här är några tips för att skapa en effektiv landningssida:
- Varje e-postkampanj ska ha sin egen specifika landningssida
- Allt innehåll, det vill säga alla bilder, texter och videos ska vara relevanta för just den här kampanjen.
- Se till att använda samma rubrik i mailet som du använder på landningssidan så att mottagaren direkt förstår att han eller hon har kommit rätt. Rubriken behöver inte vara exakt likadan men huvudbudskapet ska vara det samma.
- Se till att du berättar det viktigaste (för kunden) direkt, alltså högst upp på sidan.
- Se till att det är enkelt att skumma texten
- Berätta exakt vad kunden ska göra. Skriv tydligt vad kunden ska göra så att mottagaren vet vad som är nästa steg mot slutmålet.
- När du uppmanar kunden att beställa så bör den uppmaningen vara klickbar.
7. Testa mailet innan du skickar ut till alla
Kom alltid ihåg att testa mailet innan du skickar ut det till potentiella kunder. När det blir skarpt läge så vill du inte att någon ska gå fel. Skicka därför minst 3 testmail till dig själv för att kolla så att allt funkar.
Testa alltid:
- Hur ditt mail ser ut i de populäraste mailprogrammen (Outlook, Hotmail, Gmail, Apple Mail). Du kan enkelt skapa några testkonton hos de olika mailleverantörerna.
- Att dina bilder ser bra ut
- Att alla länkar fungerar
- Att texten inte hamnar på olika rader
- Att ditt mail inte hamnar i spamfoldern
- Att avanmälningslänken fungerar
8. Vad du bör mäta för att veta om kampanjen är framgångsrik
Det är viktigt att du håller reda på några olika saker så att du vet om kampanjen är framgångsrik eller inte. Till exempel:
- Hur många mail som har levererats
- Hur många mail som har öppnats
- Hur många som har klickat på länkarna
- Hur många som har köpt (eller gjort det du vill att de ska göra)
9. Koppla ihop din e-postutskick med andra kommunikationskanaler
Om du kopplar ihop din e-postkampanj med andra kommunikationskanaler som direktreklam, annonsering, Facebookkampanjer så kan du öka responsen markant. Skälet till detta är enkelt: Du når fler personer, på fler sätt, mer frekvent än om du bara skickar din e-postkampanj.
Lycka till!