Om du inte får den responsen du vill ha på dina mejl så kan det bero på att du är skyldig till någon eller några av de här 10 misstagen. Se det som en checklista på vad du inte ska göra.

1. Du mailar bara när du har något att sälja

Det här är ett problem i vissa fall. Visst ska du sälja, men du bör även bjuda på olika saker som till exempel, tips, nyheter, idéer och så vidare. Om du bara säljer hela tiden så tröttnar folk.

2. Du mejlar massvis med bra idéer men ger aldrig några erbjudanden

De som gör på det här viset är ofta rädda för att sälja. Men vet du en sak: Många kunder vill köpa. Du behöver bara hjälpa dem på vägen genom att ge dem bra erbjudanden då och då.

3. Du splittestar inte ämnesrader

Det är lätt att tro att man “vet” vad sina kunder gillar. Men ofta så har man fel. Det är bättre att testa sig fram för att se vad de faktiskt öppnar och läser. Det kan du göra genom att splittesta dina ämnesrader. Och det gör du genom att skriva två olika ämnesrader och testa vilken som funkar bäst.

4. Du skriver som ett “företag”

Med andra ord: Du skriver opersonligt. Ett företag skriver ingenting. Det är en person som skriver. Och den personen (DU) borde skriva som att du skriver till en av dina bästa vänner. Tänk på det. Du borde skriva till en kompis

5. Du pratar bara om dig själv

Eller om ditt företag. De flesta är inte intresserade. Skriv istället om hur ditt företag och dina produkter gör livet bättre för dina prenumeranter.

6. Du skriver tråkiga ämnesrader

Här är en tråkig ämnesrad: “Krister Maxes nyhetsbrev # 987”. Det är ingen som vill öppna det mejlet. Här är en bättre ämnesrad: “Så här får du bättre fokus på jobbet och i skolan”. Varför är den bättre? För att den ger mig (som läsare) något som har potential att förbättra mitt liv och mina barns liv. Den ämnesraden skulle kunna testas mot: “Svårt att fokusera på jobbet? Här är 5 tips som fixar problemet.

7. Mejlar för sällan eller för ofta

Folk får ofta för sig att man inte ska mejla för mycket. Och det kan stämma. Men om du mailar mindre än en gång per månad så kommer du aldrig få bra resultat. Folk glömmer bort dig. Kom ihåg det: FOLK GLÖMMER BORT DIG. Och de tänker inte på dig eller ditt företag på dagarna. De har fullt upp med att fokusera på sig själva. Sina problem. Sina drömmar. 

Och så finns det såklart vissa som mejlar för mycket. Det är dock lätt att avgöra om du mejlar för mycket. Kolla på öppningsgrader, försäljning och avregistreringar så får du svar.

8. Du sätter inte tydliga mål för mejlet

Vad vill du att läsaren ska veta, känna och göra när han eller hon har läst mejlet? Fundera på det innan du skriver. Och skriv sedan för att nå det målet.

9. Du skriver jäääääääätelåååååååång första mening

Första meningen ska var kort. Och lättläst. Syftet med första meningen är: att få personen att läsa mening nummer två.

10. Du använder inte punktlistor utan bara brödtext

Folk tröttnar snabbt på att läsa mejl. Och de flesta skummar bara igenom mejlet. Därför är det viktigt att du gör det så enkelt som möjligt för läsaren. En punktlista är lätt att läsa. 

Så. Nu har du lite att tänka på. En sak till. Det finns många fler misstag som gör att du misslyckas med dina mejl.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.