Nästan alla entreprenörer jag möter har en önskan att få fler följare i sina sociala kanaler. ”Vi vill växa och ha många följare.”

Det är lätt att tänka att det är lösningen på alla problem. Har du många följare så vet många vem du är och det blir därmed lättare att få kunder. Det ser bra ut och man upplever sig vara framgångsrik. En tanke som tyvärr inte är sann.

Om antalet följare verkligen var lösningen på allt, så kan du enkelt:

1. Köpa följare.

2. Anordna tävlingar varje vecka, där enda kravet på att delta är att man följer er.

3. Gå in i följa-följa-tillbaka-leken.

Allt detta genererar fler följare.

Däremot kommer försäljningen garanterat att utebli. Dessutom är det inget att rekommendera.

  • Du vill inte bara ha fler följare, du vill ha trafik och konverteringar. Det genererar försäljning.
  • Du vill också ha rätt följare som är redo att både lära känna dig och bli din kund.
  • Du vill ha intäkter och inte bara ett tjusigt social-media-konto.

För att uppnå det behöver du justera ditt sätt att tänka kring sociala kanaler. Framför allt vill du ha en strategi som på ett kristallklart sätt leder dig framåt.

  • Du behöver innehåll som lockar nya ögon.
  • Du behöver innehåll som behåller och skapar relationer med dina följare.
  • Du behöver innehåll som leder vidare och konverterar.

Låt oss gå lite djupare i varje steg.

1. Locka fler nya personer att se dina inlägg

Du kan (och bör) kika in i din statistik för att skapa dig en uppfattning kring vilka inlägg som tidigare har genererat flest följare. Olika plattformar har olika utvecklade statistiksidor. Instagram har, enligt mig, de bästa insikterna kring din utveckling.

Vilket innehåll har tidigare gett bra resultat?

  • Kan du återanvända dessa inlägg, justera eller förändra något och posta igen?
  • Kan du hitta den röda tråden mellan dessa och inspirera dig själv till att skapa fler av liknande inlägg?

Ett annat sätt är att observera dig själv när du scrollar i flödet.

  • Vad får dig att stanna till? Att ge en like eller till och med börja följa någon?
  • Kan du identifiera den avgörande faktorn?
  • Kan du implementera detta till ditt eget innehåll?

2. Behålla följare och bygga förtroende.

Du vill skapa innehåll som återkommande lockar personen till ditt konto. Du vill också underlätta och fördjupa kommunikationen mellan er.

Istället för att vänta på att någon annan ska ta första steget, så börjar du:

  • Interagera med personers inlägg, prata som om ni träffas i verkliga livet och var genuint intresserad av vad denne förmedlar.
  • Du vill sänka tröskeln så mycket som möjligt, så ta bort den osynliga väggen som fjärmar dig som företag.
  • Gör det enkelt och kul att prata med dig.

Det är i det här steget det stora arbetet ligger. Det tar tid men det ger också resultat.

3. Konvertera din följare till prenumerant, lead eller kund.

Tydliggör för dig själv vilket syfte du har med dina inlägg.

  • Vill du ha prenumeranter eller kunder?
  • Vill du ha klick eller kommentarer?
  • Vill du ha sälj eller samtal?

Tydliggör även processen för kunden.

  • Hur kan du göra det oemotståndligt att klicka på din länk?
  • Hur kan du ta bort så många hinder som möjligt för personen?
  • Hur kan du göra det tydligt med vad du kan lösa för problem?

Vi konkurrerar inte bara med andra i flödet, vi konkurrerar också med tiden. Många är lätt distraherade online, och det krävs inte mycket för att få oss att glömma bort vad vi skulle göra. Släpp tanken på ”fler följare” och arbeta istället strategiskt utifrån dessa tre steg.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.