Bra texter har chansen att lyftas fram på förstasidan och skickas med i nyhetsbrevet som går ut till alla 100 000 prenumeranter.
För att inte missa denna möjlighet är det bra om du förhåller dig dessa regler och riktlinjer:
Regler och riktlinjer
- Var intressant och minnesvärd. Fundera på om din text är en artikel du skulle klicka på, maila till vänner och dela på sociala medier.
- Att ge är att få. Ge av din kunskap till läsarna så är det mer troligt att du blir en omtyckt skribent.
- Ingen marknadsföring av egna produkter och tjänster är tillåtet. Du får gärna blogga om ert företag, hur ni jobbar, hur du leder företaget, men tänk på att det ska vara intressant för läsarna.
- Var rättvis. Inga halmgubbar, inga vaga anspelningar: "Vissa säger...många tror..." Var specifik och citera källor.
- Om du länkar till externa sajter ska det vara till relevant innehåll som lyfter din text och hjälper läsaren att hitta mer om ämnet. Irrelevanta länkar där man t ex hamnar på en säljande landningssida kommer att klassas som spam.
- Ladda upp en profilbild, den kommer att synas i artikelns inledning. Skriv även några rader om vem du är i din profil.
- Alla texter som publiceras kommer inte per automatik med i nyhetsbrevet. Redaktionen väljer texter utifrån relevans och vilka som läses och gillas mest på sajten.
- Du väljer själv hur ofta du vill skriva. Är ni flera på företaget som vill skriva kan ni göra det från en profil, eller skapa en varsin.
- Antal ord/tecken kan variera. En del skriver kortare, fyndiga notiser, medan andra skriver längre texter eller serier. En bra riktlinje kan vara 400–700 ord. Vi vet också att längre texter generellt rankar bättre på sökmotorerna vilket vanligtvis ger fler läsare på sikt.
- Du kan ladda upp alla typer av texter och content men du ansvarar för innehållet du skapar. Du kan skriva debattartiklar, nyheter, krönikor, blogginlägg, kunskapsartiklar, intervjua någon, skriva en insändare, bokrecensioner eller punktlistor. Du kan även lägga till Youtube-klipp, bädda in Spotify-kod, Tweets från Twitter, Linkedin, Instagram och andra sociala medier och sajter för att göra ditt inlägg mer intressant.
- Lägg gärna till inledande bild och bilder i texten som förstärker budskapet.
- Efter att du tryckt på publicera så syns texten direkt. Den skickas också till de som följer dig. Du kan förhandsvisa, spara utkast, radera samt avpublicera inlägg.
- Vi förbehåller oss rätten att avpublicera texter som vi anser är spam eller inte håller sig inom reglerna.
Missa inte: Läs vår skrivarskola för att nå läsarna
Så fungerar editorn du skriver i
Välj kategori: Försök att välja den mest lämpliga kategorin för att besökaren enklare ska hitta din text.
Titel: Skriv en rubrik som lockar till läsning. Det är värt att lägga en extra stund på att skapa en spännande rubrik.
Välj inledande bild: Överst laddar du antingen upp en bild från din dator eller hämtar en bild från sajten Unsplash genom att trycka på den knappen. Det är inledande bild som blir skyltfönstret in till din text. Tänk på att inte använda bilder du inte har rättigheterna till. Välj då hellre en bild från sökfunktionen i Unsplash.
Innehåll: Här skriver du eller klistrar in din text.
- Plustecknet i skrivfältet: När du klickar på denna symbol kan du lägga till bilder i texten men även bädda in kod från sociala medier, länkar till sajter och källor, filmklipp, podcasts, m.m.
- Fetstil, underrubriker, citat, m.m: Om du markerar en textrad så dyker ett fält upp med olika alternativ för att ändra de markerade orden. Du kan ändra den till fetstil, kursiverad, skapa en länk, punktlista, citat, m.m.
Taggar hjälper också till att placera texten på relevanta ställen på sajten. Medlemmar kan också prenumerera på taggar och får mejl när något skrivit om taggen. Men använd endast relevanta taggar som matchar textens innehåll.